lördag 3 mars 2018

Therapy dog

Harrys första träningstillfälle vara i onsdags. Och vilken show han bjöd på. Han var på riktigt bra humör och ville jobba. Han gjorde allt som han skulle man minsta problem. Sökte min blick hela tiden för att veta vad som skulle göras. Instruktören valde tom ut honom för att visa resten av gruppen vissa övningar.

Det var många moment att gå igenom även om det bara var första lektionstillfället. Alla saker som vi lär oss nu är de sakerna man måste kunna inför själva slutprovet. För mig och Harry är det ganska självklara saker som vi redan fixar men för många andra deltagare var det jobbigt med kommunikationen. Några av grejerna vi skulle kunna hantera och visa upp denna gång var:


  • Hans vilja att bli borstad ( han älskar det och när jag tar fram borsten kommer han och sätter sig framför mig...)
  • Att man skulle kunna lyfta båda tassarna och titta i hans öron inte bara av mig utan någon annan också
  • Att han skulle sitta "fot" vid min vänstra sida och att någon skulle kunna hälsa på mig i hand utan att han rörde sig
  • Att han skulle följa mina kommandon, sitt, ligg, vacker tass, osv
  • Att man skulle kunna krama honom och klappa honom "lite konstigt". dvs kanske baklänges, lite mer bankande än klappande eller kanske lite mer ryckande i pälsen ( för att han kanske möter någon som har något funktonshinder och inte kan stryka han lätt över ryggen)
  • Att instruktören skulle kunna passera oss med rullator och kryckor utan att han gjort utfall eller över huvudtaget drog sig mot det hållet. Harry tittade bara på dem och sedan upp på mig igen.
Skall väl inte ropa hej ännu men hittills verkar det funka ganska bra....

En nöjd harry efter sitt första tillfälle.

Hundarna i gruppen är av varierande storlek. Denna Maltez hund väger typ 2 kg och är 3 år.
Medan en annan var 2 år och en Saint Bernhards hund 70 kg.



Torsdagen rullade på som vanligt, var ute på promenad med Kim på morgonen och två promenader med Luna. Alla fyra av oss var ute och sprang rundan på kvällen, fjärde gången gillt!!


Luna spenderade några timmar hos oss igår em, det regnade ute så hon och Harry fick leka inomhus istället.  Jag passade på att baka lite kärleksmums.







Igår var Jakob på bio med Samantha och Shawn medan Alva hade ett gäng kompisar över på lite häng. Det blir mer och mer tid för mig och Johan att umgås utan barnen. Känns faktiskt ganska skönt.
I morse hann Johan och jag äta frukost och tog en långpromenad med Harry innan barnen ens hade hunnit vakna.


En nyttig start på morgonen!!

Smoothie med jordgubb, banan, citron, mjölk och lite honung.

Och våra älskade blodgrape.
En halv varje morgon hela vinterhalvåret.
Tror nog affären går runt på bara vår familj. Hahaha

kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar