söndag 26 juni 2016

Midsommar 2016

Midsommar i år skulle innebära ett fullspäckat schema. Men eftersom jag är ganska bra på logistik så hade jag i mitt huvud planerat allt in i minsta detalj. Väckarklockan var satt på 05.30 för att jag skulle gå upp och sätta en deg med kanelbullar. Men vaknade redan 03.30 och försökte somna om men misslyckades totalt. Hjärnan gick på högvarv så vid 04.30 gick jag upp och började med att sätta min deg. Kommer aldrig hända igen i hela mitt liv!!

Hade lovat en väninna här att medverka på hennes "sommar camp" som handlar om olika länder/världsdelar. Hon hade bett mig vara med på fredagen den 24 juni vilket passade bra för då blev det en midsommardag för barnen. Tanken var att jag skulle berätta om Sverige och lära dem lite om hur vi har det i Sverige. Hade gjort Sverige häften som alla barn fick ta med sig hem, som jag samtidigt berättade om under dagen. Om landet, att vi har kung och drottning, att vi har tre andra bokstäver i alfabetet - å, ä, ö. Men även om att FIKA är väldigt viktigt i Sverige och kanelbullar ( vilket jag bjöd på + att vi även bakade under själva vampen med barnen), kända uppfinningar typ skype, minecraft, dynamit, spotify osv. Berättade även om midsommar om hur vi firar det och vad vi äter under den dagen. Naturligtvis gjorde vi blomsterkransar med barnen och dansade runt midsommarstången som Jakob och Johan var där och satte upp på morgonen. En superlyckas dag där jag inte ens vet hur många gånger vi lekte "björnen sover". Alla ville vara Björnen och alla barn var duktiga på att härma våra gester i " små grodorna".









Pärlsockret var supergott!





Både Alva och Jakob hjälpte mig på campen, Alva var med och dansade och Jakob var musikansvarig.

Årets blomsterkrans för Alva!






På eftermiddagen/ kvällen hade vi bjudit in en blandning av svenskar och amerikaner och t.o.m lite norrmän;-)
Bjöd på allt det vanliga på buffé bordet, sill, potatis ( hade valt att göra en sommarpotatissallad istället då det inte finns riktiga färskpotatisar här), västerbottenost paj (har lyckats hitta en affär som hade västerbottenost i år också t.o.m från Norrlands mejerier.), köttbullar och prinskorvar till de som inte äter sill. På kvällen grillade vi hamburgare och korv. Kaffe och dessert!
Lyckad kväll som även i år har gjort mig ganska slö och medtagen dagen efter... Men så kul!




Förberedelserna i full gång....

























Snapsvisor på svenska är inte lätt men roligt att höra på när amerikaner försöker!



Dessertbordet

Hemmagjord rulltårta med grädde och jordgubbar!



Dessertsallad med kokos, marshmallows och mandariner


kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar