onsdag 27 september 2017

Föreläsning

Having the Time of my life!

I morse var jag på en riktigt bra föreläsning på YMCA i Ridgewood med min väninna Agneta. Föreläsaren en kvinna vid namn Edith Banks berättade sin historia. Hur hon överlevt cancer och hur hon uppskattar sitt liv mer nu när hon har genomgått all behandling och är friskförklarad jämfört med innan hon blev sjuk. Hon gav oss i publiken tips på hur man bör leva sitt liv. Några av tipsen lever jag redan efter...

Säg inte att det skall du göra när du är gammal, för du har ingen aning om vad som händer längre fram i livet. Lev här och nu! Njut av dagen!
Ta vara på livet, du har bara ett! Spara inte dina resor till sen, du kanske inte kan resa sen. Tänk positivt istället för negativt. Vill du nå dina mål i livet är det bättre att tänka positivt, det är större sannolikhet att du klarar dina prestationer inför ditt mål då.
Inte förrän en katastrof händer inser du vilka som är dina riktiga vänner och visst är det så. Men en vänskap eller en relation måste man odla på, det går inte att ta någonting för givet.
Drick Champagne på en helt vanlig dag och spara det inte till någonting speciellt, det finns alltid någonting att fira. Det behöver inte vara någonting stort, vackert väder tycker jag räcker alldeles utmärkt.
Själv flaggar jag alltid hela sommaren hemma i Sverige, och många frågar mig varför jag flaggar. Och jag svarar oftast, för det är vackert väder, eller jag är ledig, eller det är onsdag idag eller....Man blir ju glad av att se en flagga i toppen på en flaggstång!




Edith Banks, bilden lånad från nätet.


Edith älskade solroser för de sträcker sig alltid mot solen!


Mycket att tänka på och ta till sig, en kvinna med mycket inspiration och en kvinna som jag lyssnade på utan att försvinna in i mina tankar ( vilket jag har en tendens att göra ibland när det är för mkt prat).
Hon var spännande att lyssna på från början till slut. Och jag var ju bara tvungen att höra om hon någonsin öppnade sin flaska Champagne som hon fick på sin 21 års dag... ( vilket hon gjorde nästan 20 år senare, två dagar innan hon skulle in på sin första Kemo behandling och då var innehållet i champagneflaskan förstörd och gick inte att dricka.)

På eftermiddagen var jag ute med Harry och min väninnan Kim. Hade många samtalsämnen att ta igen, har inte setts på några veckor. Det är skönt att göra många flugor på smällen samtidigt. Promenad med Harry, egen motion, och prata med en vännina.

Har även hunnit med att servera lunch på Alvas skola med. Idag var det Sushi dag och jag hade satt upp mig som volontär eftersom pasta dagen försvann. Kul att vara tillbaka inne i skolan och få chans att träffa alla lärare och rektorn. Och alla barn förstås!

I eftermiddag när jag hämtar Jakob och Alva från skolan skall jag överraska dem med att åka och köpa glass. Tycker att de värda det! De är ju sååå duktiga skolan och det är sååå varmt ute idag, typ över 30 grader varmt i slutet av september. Helt crazy!

kram kram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar