onsdag 18 oktober 2017

Weekend i New York

Har varit inne i stan både lördagen, söndagen och måndagen så det känns nästan som om jag bor där...
I lördags körde jag och Johan in Alva till kyrkan för konfirmationsläger. De skulle ha övernattning i kyrkan och ha en "lära känna varandra" helg. Då passade jag och Johan på att möta upp Sussie och hennes kollega Jenny på en lunchdate.
Sussie är ju egentligen "min" Åsa i Stockholms väninna men jag har ju träffat henne genom Åsa sedan sommaren 1994 även om det bara varit lite då och då, så jag tycker allt att jag kan kalla henne min vän också.
I alla fall, jag hade kollat ut en restaurang som ligger ganska nära kyrkan så vi slapp förflytta oss genom hela stan för att träffas och lyckligtvis bodde de i närheten också så det blev ingen omväg för dem heller.



Bilden lånad från nätet

Riktigt god mat, 33 west 54th st







Jakob var hemma med Harry så det känns skönt att inte behöva stressa hem. Sköna timmar inne i stan.

På söndagen var det dags igen, in till stan tidigt på morgonen för upphämtning av Alva. Jag körde in själv för Jakob skulle på konfirmation till sin vän Hope här hemma i grannsamhället så Johan fick skjutsa honom plus att Johan var lite seg sen resan hem från Sverige. I alla fall jag bara älskar att köra inne på Manhattan, det är ju hur enkelt som helst, bara raka vägar och logiskt tänkande. Annat än Göteborg där alla vägar går huller om buller och vägar ständigt är stängda pga vägarbeten.
Jag stannade på gudstjänsten för konfirmanderna skulle själva hålla i den. Alva höll tal och samlade in kollekten.










Visst var Jakob stilig när han skulle iväg till Hopes konfirmation. 


På eftermiddagen när vi var hemma från stan mötte jag och Alva upp Linda och hennes töser Ida och Hanna för lite fika. De är nyanlända hit till NJ sedan augusti. Linda jobbar också på Volvo medan hennes man är hemmapappa än så länge. Får se hur länge han klarar det, han hoppas på att få något jobb efter jul. Jag har sedan tidigare erbjudit mina tjänster till honom som "fikakompis", "lunchkompis" och "shoppingkompis" men han nappade inte på något av mina erbjudanden. Konstigt!?! Hahahaha, antar att han inte har samma intressen som jag....

I måndags morse var det dags för ett spinningpass, börjar ena bli lite duktig på att cykla. Och det är hur kul som helst och man blir sååå svettig.
Vid 11 tiden kom Agneta och vi begav oss in till Manhattan igen, eller rättare sagt till Williamsburg.
Vi hade bokat in oss på en två timmars foodtour i Williamsburg. Denna gång god mat och en massa ny information att ta in. Innan vi mötte upp guiden tog vi en smoothie med grönkål, ingefära och ananas.

Farligt grön med god!


Först stället på foodtouren var Gottliebs Restaurant där vi fick smaka på Knish mycket godare än de tidigare jag smakat på. En potatisbulle med typ smördeg utan på och lite sesamfrön.



Naturligtvis var det judar som ägde och sålde maten med sina "krullar"




Vy över Williamsburg bridge
Bron börjades byggas 1896 och öppnades för allmänheten den 19 december 1903 och kostade då strax över 24 miljoner dollar vilket 2016 motsvarade 624 miljoner dollar. Så det var ingen billig bro!




Vårt andra stopp var vid Bread brothers Bagel. Där vi fick en rainbow bagel med Cream cheese.





Massa goda röror!


Såå god! Man blev bara glad när man såg den.

Tredje stoppet var Vanessa´s dumpling house. Goda fläsk och vegetariska dumpings.




Agneta smaskar på sin vegetariska dumpling




Fjärde stoppet var på Vinnie´s Pizzerai för att smaka en siciliansk pizza. God men känner ingen skillnad från vanlig pizza.



Skulle kanske smakat dessert pizzan istället?!?

Typ pizza hut pizza, tjock och ganska osmaklig

Efter själva turen tog jag och Agneta en kaffe och en cup cake på ett mysigt café för att vila våra fötter innan vi begav oss hemåt. Hade räknat med att vara hemma till typ 16-16.30 men trafiken var hysterisk så jag var inte hemma förrän 17.45. Som tur var hade Johan gjort middag och vi alla hann äta innan vi åkte iväg på Alvas första tillfälle detta året på sin polisakademi.




Lång och blond och snygg!














I år är Alva sergeant,
så hon har dessa märken på både höger och vänster axel.




Alla måndagar under hösten är utbildningen och sen är det avslutning den 18 december. Alva gick utbildningen förra året också men de ändrar innehåll varje år så de kommer lära sig nya saker denna gång. Jakob gick också denna utbildning i två år och tyckte det var intressant och lärorikt.

Trötta efter en heldag med både det ena och det andra somnade jag nästintill i tv soffan på kvällen.

kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar