fredag 24 februari 2017

Mozzarella ost

Alltså igår, torsdag, var det så vackert väder. Temperaturen kom upp till nästan 20 grader och det var strålande solsken i alla fall från lunch och framåt. Så det gällde att passa på att njuta. Satt ute på altanen med en kopp kaffe och lapade sol. Helt underbart!

Det börjar sticka i rabatterna och Alva börjar få spring i benen. Hon var ute på en löprunda på eftermiddagen efter skolan medan Jakob cyklade in till "town" och hängde med sina kompisar. De hade cyklat bort till fotbollsplan och lirat lite boll. Så skönt att ha dem utomhus igen och inte bara inne framför datorn, eller sina mobiltelefoner.....







Innan jag hämtade barnen på eftermiddagen hade jag varit iväg och köpte ett Mozzarella kit. Har hört så mycket om detta men aldrig provat göra egen mozzarella, så nu var det dags.
Jag och Johan satte igång produktionen på kvällen, hela satsen skall ge 2 kilo mozzarella men vi nöjde oss med att göra en 1/4 sats till att börja med.


Här i låg termometer, salt, enzym, handskar, citric acid, typ citronsyra.

Först skulle man värma upp 1 gallon mjölk ( kunde inte använda laktosfri här utan köpte vanlig 2% mjölk).




Sen skulle man blanda citronsyran i vatten, respektive enzymet i vatten.

Det är nästan som att göra äggost...

Massan innan den är arbetad

Pressa ut alla vätska, först med redskap sen med händerna 

Resultatet!

Så fin, kanske aningen hård. Jag tror vi arbetade massan för länge.
Får göra kortare tid nästa gång.

Så god!!


Innan jag somnade läste jag en Amelia tidning som Frida hade med sig till Miami. ( Hon lämnade kvar en väldans massa tidningar, tack Frida - de kommer glädja många...) I alla fall i den tidningen fanns det hundhoroskop, har aldrig hört talas om det tidigare men de stämde perfekt på Harry och mig.

Jösses...




Harrys horoskop, han är född den 4 oktober.
Han är väg och jag är tvilling :-)


Idag är det fredag och morgonpromenaden är nu gjord och jag njuter av min andra kopp kaffe för dagen. Kommer säkert bli två till....
Skall möta upp Agneta på lite vegetarisk lunch och sen skall vi iväg och titta på möbler. Vi får väl se om jag hittar något....

kram kram







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar