lördag 15 september 2018

Street art walk

Denna vecka har det varit mycket på kvällarna.

I onsdagskväll var jag på ett föräldramöte på High school för Alva skall var med i "ladycrew" för teatern. Som en aktivitet eller club kopplad till skolan har Alva valt att gå med i teatergruppen. Inte för att stå på scen utan för att vara med backstage i ladycrew. Vad är då ladycrew? Jo, det är en grupp som har hand om allt vad gäller makeup, hårstyling, och kläder för skådespelarna. Kommer passa Alva som handen i handsken då hon har drömmar om att arbeta som makeup artist när hon blir äldre. Och naturligtvis vill de ha föräldrar som är aktiva och hjälper till och som vanligt hamnar jag i saker och ni som känner mig vet ju att jag har svårt att säga nej. Så jag blev visst uppskriven på tre olika saker att hjälpa till med. Jag är väl bara hopplös.....
Men det kommer bli skoj. Jag har ju trots allt skaffat mina barn för att bli delaktig i deras liv.

På torsdagskvällen var det "back to school night" för alla föräldrar med elever på PV high school. Dvs chansen att följa sina barns dag genom att få 10 minuter med varje lärare och 5 minuter att hitta till nästa klass. Men börjar bli van vid även denna skola nu då det är tredje gången vi gör detta för Jakob. Då båda barnen går där nu och jag och Johan inte ville dela på oss så hade vi diskuterat med barnen innan om vilka de vill att vi skulle träffa och la upp vårt schema efter det. Och vilka lärare, vilken inspiration och så spännande saker de kommer lära sig under detta år. Önskar att jag också hade haft det så under mina skoltid. Sa till Johan när vi var på väg till bilen efteråt att jag önskade jag fick gå i high school nu. Jag var definitivt inte redo att gå i gymnasiet när jag gjorde det, tänk vad jag hade uppskattat skolan och tyckte det varit intressant om jag fått lära mig allt nu när jag är 40+. Ingen är redo att lära sig och stoppa in all information när man är 16, 17 år. Och som vi har det i Sverige att man skall välja inriktning redan efter årskurs 9 är egentligen helt vansinnigt. I alla fall, en lyckad kväll.

På fredagen hade jag fått hjälp av en väninnan att ta hand om Lund, hunden jag går ut med två gånger per dag. För jag hade planerat åka in med SWEA till stan och gå en "Street art walk". Mycket lärorikt och en väldigt bra guide som var mycket insatt i street art.
Inte bara väggmålningar pratades om utan också alla "klistermärken", "taggar" och annat som konstnärer/ artister sätter upp på väggar överallt för att meddela varandra att de varit här eller att det står för vad den andra konstnären har gjort osv. Också mycket om historien om hur och varför street art uppkommit och vad dåtiden och dagens lagar säger om detta.
Nu kommer i alla fall jag se på alla väggar med en helt annan synvinkeln.






Sånt som en vanlig människa kallar klotter....


















En hemlig trädgård mitt upp i allting 

Svensk konstnär - Rubin 415 aka Tony Sjöman





















kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar