måndag 28 augusti 2017

Magnesium

Alltså jag vet inte om jag har berättat att jag och Johan har börjat äta Magnesium varje morgon. Varför? Varför inte.
Vi blir ju inte yngre precis. Börjar känna av lite kramper lite här och där i kroppen.
Jag tror i och för sig att vi får i oss en massa magnesium genom vårt intag av mat men vi dricker ju också mycket kaffe som gör att halten minskar.

Bästa sorten?
Ingen aning men kille på apoteket rekommenderade denna.
Vi kanske skall äta en sort med inte så många mg i framtiden.

Nedan är några av sakerna som visar på att man kan ha magnesium brist och på mig stämmer i alla fall nummer 9 in ordentligt. Hahaha.

1 Muskelkramper/ krypningar i benen/ stickningar i kroppen
2 Astma
3 Domningar
4 Migrän
5 Förstoppning
6 Onormal hjärtrytm
7 Depression
8 Sömnproblem
9 Ofta sötsugen
10 Högt blodtryck
11 Ledvärk
12 Kronisk trötthet
13 Kalciumbrist

Allting började att min syster hade fått rekommendationer om att börja äta magnesium pga att hon hade migrän och ont i huvudet ofta och var stel i nacken. Vem är inte stel i nacken? Jag är och Johan är det definitivt sedan han surfade förra sommaren. Så nu gör vi ett prov och ser om det hjälper oss och jag tror i alla fall att min nacke och axlar har blivit lite mjukare och mindre stela. Men godissuget? Nä, det finns fortfarande där :-)

Livsmedel med mycket magnesium i:
Kakao: ren mörk choklad
Mörka bladgrönsaker, sallad, spenat..
Frukt: banan, aprikoser, avokado, persikor
Nötter: valnötter, mandlar
Baljväxter: bönor
Korn: havre, fullkornsris
potatis
Pumpa

Ja, ja jag kanske inte äter allt ovan men visst får jag i min nötter, frukt, avokado ( inte persikor för det är en kärnfrukt och de är jag allergisk mot), gröna bönor ( älskar dem och man lägger dem i ett foliepaket på grillen med lite vitlök och olja), havre i havregrynsgröten ( vem älskar inte det?)
potatis.

Resultat återstår att se...

kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar