fredag 25 augusti 2017

Solförmörkelse

En av veckans stora händelser här i USA har varit solförmörkelsen som vi hade i måndags den 21 augusti 2017. Man kunde under dagen följa nyheterna på TV:n och naturligtvis genom Volvos samarbete med CNN där de hade upprustat jag tror det var 4 bilar med diverse instrument och placerat ut dem på olika områden i landet där själva solförmörkelsen skulle vara. Så coolt att få se dem på TV:n för här uppe i New Jersey tycker vi inte att vi såg någon skillnad på ljuset. Just när själva förmörkelsen var så passerade solen naturligtvis in i ett moln.
Men jag och Barnen och Harry var bänkade i en närbelägen park för att se om vi kunde få se denna stora grej. Har inte hänt i USA på över 99 år att själva omloppsbanan vandrat från väst till östkusten.


Bilden tagen från dataskärmen när förmörkelsen var i Oregon. Coolt!

Bilden är tagen av Johan på Volvo,
 med en specialskärm ovanpå takluckan i bilen. 

Precis innan det var dags...

Stor förväntan...

Och där gick solen in i molnen....

Jaja, så mycket snack om solförmörkelsen och så besvikna vi blev, även om chansen till förmörkelsen här i New Jersey endast var strax under 75% chans till totalt mörker.


I tisdagskväll var jag ute med mina "damer" på middag. Första gången sen sommarlovet började som vi alla träffades tillsammans. Har även utökat gruppen med vår gamla "landlord". Mona som vi hyrde förra huset av. De kom ju tillbaka hit i mitten av juli efter att ha spenderat  nästan 3 år i Stockholm. Barnen har lärt sig lite Svenska men Mona gav det aldrig någon chans så det enda hon mer eller mindre kan säga är God jul...hahaha
Dagen till ära provades en nya restaurang för mig, Della Cicina. En Italiensk restaurang i Hillsdale med mycket god mat. Hit kommer jag ta med Johan och barnen framöver.


Lisa och Louise

Anne och Wendy ( Sorry Anne för din look)

Mona, Teresa och Carolyn ( Miss med händerna Teresa)

Vår förra hyresvärd, Mona.
Med dubbla glasögon...hahaha ( inte alltid bara när hon läser)
Hon har ett par läsglasögon först och sedan ett par progressiva utanpå.
Vet inte riktigt varför....kanske har med åldern att göra hon är ju en bit över 50 år.

På onsdagskvällen bjöd vi ut Susanne som var med oss förra veckan. Hon åker tillbaka hem till Charleston idag (fredag).
Vi tog henne till vår favorit restaurang, D Vine bar i Sparkill. Lika god mat som vanligt. Första gången som vi satt ute, har alltid suttit inne annars. Det var lagom varmt och nästan ingen luftfuktighet alls så det funkade. Ett glas rosa bubbel som fördrink mitt i veckan är väl helt ok?!?

Mina "sticky balls" kycklingbollar med nudlar. Så gott!

Johan tog dagens stekpanna ( cast iron fish), med bla räkor

Susanne valde miso glazed black cod med risotto.

Alla var mycket nöjda med sin mat och dryck för kvällen. Efter att ha snattrat i tre timmar begav vi oss alla hemåt. Två nätter till för henne på hotell innan resan till South Carolina.






Igår var jag och barnen och promenerade med Harry uppe i skogen igen. Han bara älskar det och vi med. Superlerig när vi kom hem fick jag ge honom ett band. Alva hade en kompis över på eftermiddagen och jag åkte hem till Agneta på lite fika. Har ju inte sett henne sedan de var och besökte oss på Ellös i somras. Hon kom tillbaka hit i tisdags.
På kvällen efter middagen badade vi alla fyra i poolen. Jag hade satt på värmen i poolen på morgon så nu var det super varmt och gott. Kändes nästan som om man inte ville gå upp för luften var kallare än vattnet i poolen... hahaha

Idag fredag, redan....herregud vad snabbt dagarna går.
Jag och barnen har varit iväg på en massa ärenden hela förmiddagen. Tvättat bilen, vilket var nödvändigt. Man kunde nästan inte se att den var röd längre. Men nu glänser den så fint. Var och införskaffade lite fisk för kvällens middag som skall bli fick tacos. Mums!
Var och köpte en flytväst till Harry och en nya dyna till hans bur. Först köpte jag en som var lagom över ryggen men så var den för 15-30 kg och den var på tok för stor runt magen när vi provade den på honom när vi kom hem. Så det var bara att åka tillbaka och byta. Nu köpte jag en som var för 7-14kg och han vägen ju 7,5 kg så den har han att växa i. Enda felet med denna är att den slutade efter halva ryggen så det ser lite fånigt ut. Men eftersom jag hade med Harry upp till affären andra gången för att prova så tyckte de att denna var rätt storlek för honom. Man skall ju trots allt inte bära honom i den om han inte ramlar i vattnet.

Älskar han den? Det återstår att se...

Glad fredag och trevlig helg!

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar