söndag 19 mars 2017

Saint Patrick´s Day

Den 17 mars firas Saint Patrick´s Day. Det är Irlands nationaldag, som firas till minne av skyddshelgonet Saint Patrick. Dagen till ära hade jag på mig min gröna kofta när jag serverade lunch på Alvas skola. Efter skolan körde jag Alva, Hannah och Emma upp till Palisades mall för de skulle gå på bio. Själv fick jag två timmar att bara strosa omkring och kolla i affärer. När man väl har tid så är man sälla sugen på att shoppa. Det blev endast en bok och en ny topp. Johan och Jakob hade varit snälla nog och hämtat hem lite Thai mat som vi åt när vi kom hem. Sen var det dags för kvällskörning, Alva skulle med tjejerna och titta på när skollaget hade match på skolan. Aldrig en ledig stund...

Lördagsmorgonen var jag uppe tidigt som vanligt. Gick en tidig, och då menar jag tidig morgon (07.00) promenad med hunden endast i pyjamasbyxor, hahaha. Skulle aldrig hänt i Sverige. Naturligtvis hade jag jacka, mössa och vantar och stövlar på mig men ändå. OM någon skulle sett mig skulle inte en enda kotte ha reagerat på det, för det är så de klär sig här. Pyjamasbyxor ( typ rutiga flanell byxor) eller tights och luvtröjor. Skrämmande!

Alva och hennes girl scouts hade kakförsäljning utanför Shoprite igen, och de fick sålt nästan alla lådor. Alva och Kiera skulle stå och sälja mellan 09.30-10.30 och de var även de som skulle riggade och sätta upp bordet och alla planscher. Så vi var där strax efter 9.

Alva och Kiera

Kakbordet!


Väl hemma igen hann hon precis byta om  och så klockan 11.15 blev hon upphämtad av Hannah för de skulle åka på kalas till Cathrine (13 år). Cathrines föräldrar hade hyrt en partybuss och bjudit in 15 tjejer för att åka in till NY och gå på "Black Tap" ett ställe som är känt för sina hamburgare och Milk shakes. Jag hämtade hem tjejerna vid 5 och endast några minuter senare dök Ola och barnen upp för att äta lite middag hos oss. Agneta är ju i Sverige och gottar sig.


Alva och Hannah och stora milk shakes!

Alva och födelsedagsbarnet Cathrine.

Det fick bli trerätters med Toast skagen först, sen fisk tacos med egen friterad fisk ( är ju bara tvungen att använda min nya fritös). Oj, vad gott det blev, alldeles krispig och gyllenbrun, kommer definitivt göra det igen. Till efterrätt blev det smördegskaka med äpple/kanel och socker. Och med lite Champagne till maten så blev kvällen väldigt lyckad!




Hur fina blev inte dessa????

Min fisk tacos med mangosalsa och guacamole!


På söndagen i Pearl River, precis över gränsen från New Jersey in i New York delstaten, firas Saint Patrick´s dagen med en parad. Eller rättare sagt, den firas första söndagen efter den 17 mars. Naturligtvis var vi ju bara tvungna att åka upp och titta på denna parad, för en gång skull var det hyfsat varmt ute. Det sägs att denna parad brukar infalla på den kallaste dagen på året...

I väntan på att paraden skulle starta...

Gröna kjolar med  ljusa förkläden....

Naturligtvis var Harry med!

Mycket grönt!


Gröna kjolar och orange sjal...


Orange kjolar med gröna strumpor....

Stora hästar :-)

Blårutiga kjolar...



Ser ni minitrummisen i bakre ledet, så söt!


Orange kjolar med vita damasker....


Kan ju säga som så att det var inte bara ett musikgäng som spelade säckpipa.....

Trevlig tillställning och kul att ha sett. Check på den!

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar