fredag 26 februari 2016

Utflykt

Hade för dagen planerat att ta med en väninna över till andra sidan Hudson River för att visa lite var jag var au pair för över 20 år sedan. Med en tur till Hastings-on-Hudson där jag och min värdfamilj bodde mina första två veckor innan vi flyttade till två samhällen norrut, Irvington. Visade huset och gatan och själva samhället, mycket var sig likt men mycket hade ändrat sig också sedan jag bodde där. Sen åkte vi till Irvington och visade huset på 11 Janet Terrace, där jag bodde resterande 50 veckor.

Tror nog jag visat vårt hus tidigare....

Turen gick vidare till Lyndhurst Mansion i Tarrytown, vilket är ett av Amerikas finaste nygotiska herrgårdar. Namnet på herrgården är efter alla Lindträd som är planterade på egendomen. Det är endast tre olika familjer/släkter som har bott i huset som är byggt 1838 tills det lämnades för " National Trust for Historic Preservation" 1961. Tyvärr är det inte öppet för allmänheten att gå på rundturer i huset förrän i mitten av april så för den får vi komma tillbaka senare. Men vi gick lite runt byggnaden för att kolla in huset ur olika vinklar.


Lyndhurst



Efter det så var det kaffe paus på Lighthouse Ice cream company i Tarrytown. Tog faktiskt en "salty caramel" glass också för att hålla kaffe och sockret på rätt nivå ;-)
Kan tänka mig att det är väldigt mysigt och mycket människor här på sommaren, idag var det bara vi två och två andra damer som gästade stället. Det vara tur att de hade en öppen brasa att värma sig vid för jösses vad kallt det är idag.




Mitt nästa mål var att se fyren i Sleepy Hollow. Jag tycker ju att har man en sevärdhet som är värd att se så måste man ju ha den tillgänglig för allmänheten, skam den som ger sig efter några försök att ta sig dit med bil så fick vi krypa genom ett hål i ett staket för att komma riktigt nära. Annars få man återkomma till sommaren eller beställa privattur inne i fyren. Vi ville ju inte in just nu utan bara se fyren på nära håll. Det var tur att ingen såg oss....

Tappan Zee bridge i bakgrunden, en av broarna mellan New York state och New Jersey state.


Man ser på vattnet att det blåser och är kallt, det är alldeles brunt och så illa brukar det inte vara


Sen var det dags för lunch som vi tog i Nyack på New Jersey sidan. Hade hört av vänner att Art Café skulle vara värt att besöka. Riktigt mysigt, enda nackdelen var att allt var vegetariskt eller t.o.m vegan mat och med en touch av Israelisk mat. Jag tog en rissallad, god men inget hurrande direkt.




Men de hade en rolig skylt i baren.....


Hann precis hem efter dagens utflykt och hämtade barnen från skolan, slängde ihop lite pannkakor och nu har båda barnen dragit iväg på äventyr. Alva åkte med sin kompis Hannah till Windham för att åka skidor fredag-söndag (Det är den tjejen som skall åka med oss till Sverige i april...) och Jakob tog cykeln in till "byn" för att hänga med sina kompisar en stund. Det är tur jag har min kompis:-) hon har precis fått lite salta pinnar, hahaha.


Det är gott med lite fredagspinnar....




kram kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar