måndag 5 oktober 2015

Veckan som gått

Veckan rullade på, och alldeles för fort som vanligt.
Lunchserveringen på Jakob och Alvas skola började denna vecka så jag var där hela tisdagen och fredagen. Skönt att få se barnen igen på dagtid, framför allt Alva som är ny på högstadiet. Känns gott i mitt hjärta att se henne sitta bredvid sina kompisar och njuta av sin nya skola.

Hann med lite träning också, spinning och långpromenad på måndagen. Vanlig Yoga på onsdagen och Hot detox Yoga på torsdagen. Det här med Yoga är ju ett kapitel i sig, hahahaha.
Yoga och jag har börjat bli kompisar, jag kan faktiskt gå ner i varv och bara vara där i stunden och inte tänka och planera någonting annat. Jag känner faktiskt att jag kan njuta av Yogan även om det inte är riktigt min grej. Och min kropp mår så bra!!

Hösten kom som ett blixtnedslag, ena dagen nästintill 30 grader och sol och sommarvärme och skönt och nästa dag regn, rusk, kanske 15-18 grader och löven började ändra färg.
Hmmm skiftningarna går alldeles för snabbt här jämför med hemma i Sverige där vi faktiskt har en lång vår och en lång höst. Vi får väl se hur länge vi får njuta av hösten här innan den förbannade snön kommer igen.....


Dessa krysantemum bollar är jätte billiga här, 3 stora för 10 dollar (ca 90kr)


Hon finns verkligen, den där kvinnan som har en pärm full med kuponger och shoppar för att kunna komma ner i pris. Detta land......det går inte att handla i detta land utan att bli frågad i kassan om man har en kupong.
Jag har varken orken, tiden ( eller den kanske jag kan hitta) eller känslan att jag måste försöka organisera mig och hålla koll på alla priser.
För några år sedan såg jag en dokumentär på TVn i Sverige om två kvinnor någonstans i USA som hade som "sport" att handla en överfull kundvagn utan att betala någonting. Och det går faktiskt att göra det i detta land om man kan vara lite flexibel i valet av varor och märken på produkter. Man kan alltså använda en kupong på en annan kupong och adda med ytterligare en kupong och på så sätt få tex tre produkter för nästan ingenting och om man dessutom köper produkterna när de är på extrapris kan man komma ner ytterligare.

När jag såg denna kvinna i affären häromdagen var jag bara tvungen att fråga henne om hur hon gör oss vidare. Mer än gärna spenderade hon säkert 20 minuter på mig och förklarade väldigt ingående hur hon gör, hur hon organiserar sina kuponger i sin pärm, hur hon fixar extra kuponger, hur hon väljer när och var hon handlar. Det skall sägas att denna kvinna hade två jobb, och 3 barn med många aktiviteter så hon var tvungen att hålla koll på priser och organisera sitt shoppande.  Imponerande eller sorgligt???




Mitt nästa nyårslöfte? Nä, tror inte det....

kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar