torsdag 8 oktober 2015

Morgonens reflektioner

Vaknade med huvudvärk idag. Kockan ringde aldrig men som tur är, så är kroppen inställd på att vakna 06.15, så 06.22 tittade jag på klockan och insåg att det var mer än dags att gå upp.
Fixade frukost och packade barnens lunch och fick i väg dem till skolan i tid. Det börjar märkas att man har tonåringar i huset....

När jag kom hem igen insåg jag att det var väldigt vackert väder idag så varför inte ta en långpromenad innan jag sätter mig för att plugga igen.....

Dagens reflektioner på promenaden blev:
Vad såg jag? Vad kunde jag dofta? Vad hörde jag?

För ovanlighetens skull kunde jag höra fåglar. I det området jag promenerade i är det väldigt mycket träd och väldigt lummigt ( vilket det för övrigt är nästan överallt runt omkring där vi bor. Amerikaner älskar sin höga och stora träd...).


Jag hörde alla dessa gräsklippare och lövblåsare, de för ett väldans väsen framförallt på förmiddagarna. Just nu hör jag dem t.o.m utanför vårt hus, de är på väg att göra i ordning vår tomt också (alltid varje torsdag). Lite bortskämd är man, behöver inte göra någonting :-)





Jag såg alla dessa ekorrar och jordekorrar som sprang kors och tvärs över gatorna. Jag såg början på alla dessa lövhögar som är på gång att synas utefter vägkanterna nu. Alla dessa trädgårdsmästarna som står parkerade utefter gatorna och jobbar för fullt.
Många har börjat pynta utanför sina hus med allt ifrån dörrkransar, vackra blommor, pumpor, "fågelskrämmor", spindelnät, gravstenar, skelett, höbalar, osv. Hösten och Halloween närmar sig med stormsteg.


Dessa lövhögar

Bara början, hösten har kommit hit med.

Såg även det som jag tidigare har sett i filmer på Tv, ni vet de killar som cyklar och slänger ut dagens tidning på garageuppfarten eller gräsmattan. De finns ju här i den verklighet vi lever i just nu.






Vad kunde jag dofta? Blött gräs för det var morgon dagg ute, luften var hög och frisk. Kunde känna doften av jord och fuktig asfalt. Men det som man ofta känner här är doften av tvättmedel. Jag tror det har att göra med att de ofta har sina torktumlare kopplade till ett luftuttag som gör att dofterna känns mer här än hemma i Sverige. Och här är många mammor hemma och kanske tvättar mer på förmiddagarna, eller vad vet jag?!?

Tyvärr kunde jag inte känna havsdoft och doften av salt som man gör hemma på Ellös, bara älskar att promenera runt Långevik och känna havets alla dofter. Men man får uppskatt det man har för stunden och ta till vara på det.

Krysantemum bollar och små pumpor

Fler krysantemum bollar och pumpor



Nu är det pluggning som gäller och sen skall jag ut på lunch med en nyfunnen svensk kvinna som precis har flyttat in i grannsamhället. Det roliga med den familjen är att de känner Alex (pappan) i den familjen som vi hyr huset av. Både mamman och pappan har arbetat med Alex i Stockholm. Är inte världen liten....

Skall bli kul att få reda på vem de är och vad de tycker om att bo här.

kram kram












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar