måndag 3 juli 2017

Sverige Sverige Sverige

Ja, då var vi äntligen här hemma på Ellös. Resa hit gick hyfsat bra förutom att vi höll på att missa Harry på Arlanda. Jag hade fått information från SAS att vi skulle hämta ut honom vid bagageutlämningen tillsammans med våra väskor på landvetter och inte behöva hämta ut honom i Stockholm vid mellanlandningen. I alla fall, en lång historia kort så stod han i ankomsthallen för utlämning av specialbagage och hade inte en annan resenär på samma plan sett honom så hade vi missat honom. Så eftersom bytetiI Stockholm bara var en timma fick vi springa genom tullen med honom och sedan checka in honom igen för inrikes. I alla fall, vi hann med andan i halsen, med planet till Göteborg och allt hade gått bra och alla väskor kom fram.








Första dagarna hemma på Ellös blev lite upp och ner, vi själva var ju lite lagom jetlagade och det var även Harry. Men visst är det skönt att vara hemma igen även om vi lever väldigt spartanskt i vårt hus då vi har med oss de mesta av våra grejer och möbler till NJ.



Men visst har jag hunnit göra flädersaft bade en och två och tre gånger


Hade en jätte trevlig midsommarlunch hemma hos mina föräldrar där många släktingar slutit upp. Efter lunchen var alla bortbjudna till några vänner till mamma och pappa för att dansa kring midsommarstången och fika på kaffe och jordgubbstårta. Enda nackdelen var att det dagen till ära regnade mest hela dagen.





Årets midsommarstång hos mamma och pappa
gjord av mig som vanligt!


Kusin Clara och Ludde och Harry


Kusin Emma och Ludde och Harry


Kusinerna!
Emma, Clara, Alva och Jakob
 

 




På midsommardagen hann jag med en fika med några goa vänner inne på handelsträdgården. Mycket skratt och härlig stämning. Har allt saknat dem även om vissa av dem faktiskt kommit och hälsat på oss i Rivervale.
Jakob hängde med sin kompis Hugo och jag och Alva åkte upp till Nina och hennes hästar på eftermiddagen. Som Alva saknat dessa djur. Hon var så lycklig när vi tackade för oss och åkte hem igen. Hon bara älskar att spendera tid med hästarna, borsta dem, mocka inne hos dem och rida på dem naturligtvis.


På måndagen var jag en kortis förbi min gamla arbetsplats på Nösund. Roligt att träffa dem och se att allting nästa är detsamma som det var när jag lämnade stället för mer än 3 år sedan.
På kvällen var vi bjudna till min fina väninna AnnaKarin och hennes familj på lite grill. Även om det bara var några veckor sedan hon var och besökte oss i Rivervale så är det roligt att ses.
Får se om vi hinner med en träff till innan vi tackar för oss denna sommar.


Jag försöker gå ut med Harry riktigt tidigt på morgonen inte bara för att han behöver gå ut utan också för att det är så lugnt och skönt i samhället och helt underbart att promenera nere vid vattnet och dra in all salt och tånglukt från havet i mina lungor. Tror t.o.m att Harry njuter av luften och blåsten. För jössus vad här blåser på dagarna även om solen oftast tittar fram. Alva händed med en gammal kompis Clara och tyckte det var jätte roligt att ses igen även om de bara hann ses en kortis förra året när vi var hemma i maj månad.




Harry njuter av utsikten over Långevik

Gullholmen i fjärran...




En måsbebis som vi ser varje dag










Jakob visar Harry Ellös från ovan!



I onsdags den 28 juni var jag och träffade en gammal arbetskompis som fått sitt andra barn. En kaffe fika och en härlig pratstund och lite mys med bebisen så var min dag gjord! På eftermiddagen hade vi Jakobs kompis Filip och hans mamma hemma på fika. Som ni märker blir det en hel del fika. Med tanke på det, kommer det bli en jobbig höst för mig sen men träning och igenhållning. Men nu njuter jag för fullt och har semester!!!


På torsdagen åkte jag till min kompis Åsa i Stockholm. Hade tre härliga dagar där med henne utan man och barn och hund. Rena rama lyxsemestern. Och uppassad blev jag, god mat, gott att dricka och många härliga skratt och trevliga samtal. Inte nog med det så var vi på Thaimassage och vi båda höll på att gå sönder för jössus vad de klämde och bände i våra stackars kroppar. Även om jag knappt trodde jag skulle överleva så blev det en fantastiskt härligt minne jag alltid kommer bära med mig. Dagen efter så åkte vi upp till Lasse Åbergs museum i Bålsta. Åsa bor alldeles i närheten så det fick bli dagens utflykt. Inte nog med att jag fick se museet, jag fick hälsat på Lasse Åberg och posterat på foto med honom och fick min bok signerad. Lyckorus som höll i sig hela dagen. Denna människa är ju helt fantastisk. Vilken skådespelare och vilka filmer jag växt upp med som han har spelat sina fantastiska karaktärer i. Säger bara Sällskapsresan, Hälsoresan, Den ofrivillige golfare osv.
På kvällen bubblade vi i Åsas grannes bubbelkar. Hon var hus och blomvakt och hade fått lov att låna bubbelkaret. Urskönt!!!




Åsas nybyggda hus där hon och töserna bor.

Utanför affären i Bålsta stod Stig helmer,
 jag kan flyga jag är inte rädd!

Om man skall grilla måste man ju först sätta ihop grillen...


Elden är igång...
 

 

Lite rose är aldrig fel

Sol underbara sol!

Det fantastiska thaistället ) inkluderade en städfirma och bensinmack.
hahaha

Starta dagen med kaffe i en sådan här mugg kan ju aldrig bli fel!

På väg ut på morgonpromenad med Åsa

 

Jag och Lasse!!!

Jag var bara tvungen att prova.....











När vi inte kunde enas om skorna....
På väg till grannen för att bada


Dolda vinglas.... hahaha






Här var det allt bra gött!
 
Underbar solnedgång även på östsidan av Sverige!
Frukost ute är ju en höjdare

På fiket som en av Alla kan baka deltagarna från säsong 1 har startat

Blåbärspaj så god!
 





Tågresan hem!



Harry somnade i bilen på väg till Stenungsund för att hämta upp mig från tåget



Igår hade vi några vänner ute på besök hela dagen, Ann och Perra och deras töser. Det blev fika (naturligtvis...), grillade hemmagjorda hamburgare och en promenade runt Ellös i blåsten. Det blåste för mycket för att vi skulle kunna bada (inte för att jag hade tänkt bara det är ju för 17on inte mer än 16-17 grader)





Ser ni dressingen i bakgrunden

 


Vackra sollnedgångar på Ellös!

Ruggiga dagar elder jag i brasan


Idag startade jag dagen med att åka till veterinären med Harry för att skaffa EU pass, en halvtimme senare och 400kr fattigare har han nu ett pass vilket gör att nästa gång vi åker till Sverige från NJ så behöver jag inte fixa med alla dessa papper och intyg. Lite lunch hos mop och en tur in till färgaffären på Henån hanns med på eftermiddagen för att välja kakel som skall få flytta in till vårt gästbadrum redan nu under hösten! Jippi!



Idag skar jag av mig toppen på min tumme, inte ovanligt för att vara mig.
Men så typiskt!


Nu får jag ta paus från skrivandet några dagar så får vi se vad vi hunnit göra tills nästa gång jag skriver....


kram kram









 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar