torsdag 27 juli 2017

Dagarna rullar på...

Häckarna började klippas, vi har ju tre ganska höga oxelhäckar som skall klippas under juli månad. Och det är ganska jobbigt, långtråkigt att klippa alla tre samma dag för det tar lång tid. Då är det bättre att dela upp arbetet, vi har ju trots allt några veckor på oss...

På tisdagen var det den årliga PRO loppisen uppe i gamla Ellös parken. Denna gång skulle jag frossa i dricksglas var tanken. Vi har ju bara några enstaka glas i huset eftersom de flesta tog vi med oss när vi flyttade till New Jersey.  Sagt och gjort! Jag och Alva, Milla och kusin Clara begav oss till loppisen och efter att ha kollat runt en del och knött med alla andra köpgalna människor så fick jag tag i 8 dricksglas, en vas, en salladsskål och två begagnade pocketböcker som jag inte läst.




På kvällen hade vi besök av Jenny, Frida och Kjetil, Nina och Claes, Camilla och Tommy. Tanken var att det skulle bli lite vin på altanen men en av de få dagarna då det var lite kallt och hade duggregnat på eftermiddagen gjorde att vi satt inne. Hade slängt ihop några skink och ost pajer också. Tyckte nog att de blev ganska bra med tanke på att det kanske var tredje gången i mitt liv som jag gjorde paj. Vi äter paj, eller i alla fall alla utan Alva. Men att göra dem, nej tack. Men nu kanske jag ändrar mig för det var ju inte så svårt och blev så goda!




På onsdagsmorgonen spatserade vi upp till "slingan". Jakob och Alva skulle springa och jag och Johan passade på att promenera ett varv med Harry. Han fick springa lös och det var som att se en kalv på första grönbetet. För jösses vad han sprang fram och tillbaka!
På kvällen var det dags för kusinträff nr 2, denna gång uppe hos Maria och David i "Vilda västern".
Kusin Anna med mannen Valerio och tvillingarna Semla och Bianca ( dessa fyra bor för övrigt i Rom i Italien), Kusin Maria och David med Arvid och Tilda och så syrra med familj. Superkul!

Jag fick i uppdrag att ta med lite kallskuret!

Johan och Valerio

Kusin Anna och kusin Maria

Alva och blonda sysslingen Tilda och en av tvillingarna från Italien.

Lite fotbollsspelande

Mycket prat och mys!

Arvid och Jakob sköt med luftgevär

David vispade grädden till efterrätten

Syster Milla och min man :-)

Torsdagen bjöd på en tur till Fredagsholmen igen, denna gång med årets första dopp i havet!! Jippi; men usch vad kallt.
På eftermiddagen var jag ute hos Monika i Röd och mötte upp Kerstin för en härlig promenad ner till Hälleviksstrand där vi skulle köpa glass. När jag och Harry dök upp hos Monika trampade vi in i hallen och ropade efter henne. Deras katt och Monika kom ner från övervåningen och katten fick ett "utbrott" när hon fick se att jag hade Harry på armen. Katten bokstavligen klättrade upp för mina bara ben och hade blicken jag skall döda. I tumultet så slängdes stackars Harry hit och dit för att undkomma katten tills Monika fick tag på den och slängde in den på toaletten och jag stängde in Harry i bilen. Inte förrän det var gjort kunde vi andas och verkligen förstå vad som hänt. Allt detta hände på bara några sekunder kändes det som, det gick så snabbt....
Dessa djur!


På kvällen var vi bjudna till Robin och Annika på Henån. Sååå god mat!!! Och sååå trevligt sällskap!!!
Det var ett annat par där också, där deras lille kille erbjöd mig att köpa deras Porsche som stod parkerad utanför, för endast 10 kronor. Hans pappa hade tre stycken Porschar  så en tia skulle räcka tyckte han. Härlig kille!

På fredagen tog Johan med sig  Jakob och hans kompis Filip, Alva och hennes kompis Clara in till Göteborg medan jag åkte och på SPA med min syster. Olika falla ödets lott!

Storvinst för Jakob


Alva hade använt sina pengar till att köpa mig en keps med min favorit artist!


På lördagen hade vi finbesök från numera Lunden i Göteborg men egentligen från New Jersey. Det var våra vänner Leo och Alison och deras son Max som kom ut för att spendera en dag med oss på Ellös. Det roligare detta besöket var att för tre veckor sedan var de hemma hos oss på Grill och poolhäng i Rivervale och denna dag ute på Ellös. Leo är en Volvo arbetskompis till Johan som precis flyttat till Göteborg på kontrakt med Volvo. Coolt eller hur!

Harry på utsikten igen...





Leo och Max

Krabbfiske i Trollevik







Alva och Harry åkte skateboard hemma på em.

Söndagsförmiddagen var jag och Johan och Harry uppe hos Mattias och Therese på lite fika och på eftermiddagen hade vi Jean och hans fru hemma hos oss på fika. Check check!

På måndagen i vår fjärde vecka så var det dags för Alva att åka till farmor och farfar igen. Vi insåg att det var dags att fixa nytt pass till Jakob när vi ändå är hemma i Sverige, ett besök hos polisen i Stenungsund resulterade i nästan 3 timmar i kö. Nu gällde det bara att vi skulle hinna få tillbaka det nya innan det var dags att bege sig tillbaka till NJ.
Min syssling Anna och hennes familj var inblåsta med båten i Ellös hamn på måndagskvällen så de passade på att komma förbi på lite vin. Ganska kul att hinna träffa lite släktingar också.

På tisdagen blev det lite kvalitetstid med mina föräldrar. Jag hade lovat mamma att åka med henne till Carola butiken i Kungälv för att handla nya underkläder. Jag har ju trots allt jobbat i den butiken även om det var nästan 10 år sedan så ser det nästan likadant ut. Det är bara personalen som har ändrats. Fick själv shoppat lite också. Vi hann en snabbtur in till Bräckboden med, det enda som inte kunde köpas var deras berömda baddare som bara finns i deras butik några enstaka gånger per år.

På kvällen kom Agneta och Ola och barnen in med sin Hallberg Rassy båt över natten. Lite bubbel nere i deras båt först och sedan lite grill uppe hos oss. Kul att träffa dem även i Sverige!!!








Lite kubbspel på gräsmattan

Harry ville vara med...



God natt Ellös!



kram kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar