lördag 16 januari 2016

Kamera kurs

Jag bara älskar att fota. Anledningen till att jag gör det är väl främst att jag vill komma ihåg allt, vill minnas den super vackra himmelen vid en solnedgång eller när barnen gör något speciellt eller allt som jag får vara med om i mitt liv.
Men är jag en fotograf, verkligen inte. Skulle jag vilja bli, varför inte. Eller rättare sagt hade det varit roligt att kunna fota riktigt bra. Jag tycker själv att jag har en ganska bra kamera, den tar väldigt klara och fina färger och den är liten och lätthanterlig. Vill ju kunna ha med mig kameran överallt och inte kånka på något stort och klumpigt.
Fick ett stativ av Johan och barnen i julklapp, vilket jag hade önskat mig. Ibland vill man kunna arrangera bilder som man själv vill vara med i och det är ju svårt om man inte har ett stativ. Och ibland skakar jag lite väl mycket med händerna både pga kyla? åldern? för mycket in zooming? Finns hur många anledningar som helst och så vill jag kunna ta fina nattbilder som inte blir suddiga.

Så detta år tänkte jag försöka lära mig min kamera, hatar att läsa instruktioner. Så istället tänker jag  gå lite kurser och lära mig fota bra genom att använda kameran med olika inställningar osv.

Dagen D för att starta detta projekt var i förmiddags. I grannsamhället Westwood finns en superbra kamera affär och de har utbildningar varje lördags förmiddag och så har de en hel del kvällskurser. Att personalen är riktigt kunnig och trevlig är ju bara ett plus i kanten.

Idag skulle vi lära oss att fota med focus. Vi var väl ett trettiotal personer som dök upp, i varierande ålder men jag var nog bland de yngsta och den som absolut kunde minst. De flesta var personer som antingen försörjde sig på att fotografera eller hade gjort det eller så hade de ett intresse av bla fåglar och flygplan.....
Där satt de med sina superstora och avancerade kameror och pratade med termer jag inte fattade, kan ju säga att jag kände mig lite utanför. Jag som i princip bara vet hur jag sätter på min kamera och zoomar :-)

I alla fall, lärde mig ett och annat trick som jag tänker träna på tills nästa tillfälle. Måste kanske leta fram min instruktionsbok och läsa lite också så kanske jag får till det till slut.



kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar