måndag 18 februari 2019

Charleston

Fjärde gången gillt. Johan var nere och jobbade i Charleston en vecka och då passade jag och barnen
på att åka ner några dagar för att träffa lite vänner ( för sista gången på ett bra tag) och för att kunna få njuta av lite sol och värme.

På flyget på väg söderut!!

Hur kunde de veta att vi skulle till Charleston denna helg?
Från tidningen på planet.

På onsdagskvällen när vi kom fram, kom Johan och hämtade oss på flygplatsen. Han hade då jobbat både måndagen och tisdagen och på tisdagskvällen åkt på världens dunderförkylning med feber. Så på onsdagen jobbade han från hotellet.

Att vakna upp på torsdagen till strålande solsken och klarblå himmel och se palmer är som balsam för själen.

Åhh penseer!

På torsdagsmorgonen tog vi shuttlen från hotellet in till stan. På dagens schema stod häst och vagn tur med guide, allt enligt Alvas önskemål.

Hittade samma hus som de hade fotat för reklambilden,
 vi såg på flyget...

Står i stallet och vänta på vår tur

Precis innan ekipaget körde ut från stallet var de tvungna att förtullas. Dvs staden höll koll på vem som var chauffören ( guiden), vad hästen hette och hur många som var med på vagnen. Allt för att hästen inte skulle köra mer än de antal turer han var kapabel till ( beroende på ålder och hälsa). Hästarna besökte tandläkaren två gånger per år och veterinärundersökning var 4:de månad om det inte behövdes någon gång inemellan. Kändes som de verklige tog ansvar för sina djur. Tror inte de är lika duktiga på att vårda hästarna uppe i Central Park i New York...

Innan turen satte fart fick vi en slumputvald tur, beroende på vilken färg man fick på pingisbollen fick hästen en utvald tur i Charleston.

Vår tur blev den gula, söderut.

Vår guide var väldigt rolig och när han hörde att vi ursprungligen var från Sverige bad han alla andra på vagnen att hoppa av. De andra var amerikaner och han tyckte min dialekt var så fin att han bara ville ha med oss.....
De hoppade naturligtvis inte av. Men jag tror han tyckte det var lite exotiskt att ha svenskar med på turen.

Älskar att de har sin ytterdörr sittande till sin altan

Detta hus har 35 sovrum......

Bara vackra fasader

Rainbow row

En av få kullerstensgator

Balkonger som påminner om New Orleans.

Efter turen var det dags för lunch på Hymans.

Som extra grej till bordet serverades Hushpuppies

Hushpuppies går tillbaka till slaveritiden. Det var från början gjort för hundar för att de inte skulle tigga när det lagades mat. Idag serveras de till människor och är gjorda på majsmjöl, socker, öl och lök och sedan friterade. Smakar nästan som lite sockerkaka.

Kokade jordnätter, en specialitet i Charleston

På eftermiddagen gjorde vi en egen guidad tur med mobilen i högsta hugg. Jakob fick leka guide och läsa på engelska och översätta och förklara för mig och Alva medan vi så fort vi kunde ställde oss med näsan mot solen...

Mer palmer....

Ser ni ödlan?

Åh körsbärblommor!!!

På kvällen var vi hembjudna till våra vänner Adam och Krista som flyttade ner till Charleston förra sommaren. Vi firade nyår med dem för några år sedan. De hade köpt ett jättefint hus i Summerville ungefär där Volvo har byggt fabriken. Supergoda kycklingspett med grönsaker. Gott vin och rosa Cup cakes till efterrätt. Det var ju trots allt Alla hjärtans dag!

På fredagen hyrde jag och barnen cyklar medan Johan åkte till jobbet som vanligt.

Magnolian blommade för fullt!

Lunch på Poognas Porch

omelett och krabbsoppa! Mums!

På eftermiddagen innan det var dags att åka på nästa middagsbjudning ville Alva och Jakob åka förbi Krispy kreme som gör dougnuts. Tydligen inte vilken som helst utan denna är väldigt känd. Inte så känd att jag visst att de fanns men jag är ju inte så intresserad av dessa flottiga ringar.

De smällde i sig tre var på bara 20 minuter...

På kvällen var vi hem till Nicole och Jason. Och kollade på deras nyinköpta hus med väldens finaste baksida. Trevlig kväll med god mat och dryck....

De hade en hundvalp också.....

Lite vin vid brasan efter maten

Lördag och Johan var ledig!! Jippi! En tur till stranden på morgon och förbi fortet i Charleston. Det var lite blåsigt och molnigt men säkert 20 grader.

Sen mötte vi upp våra vänner Marianne och Dave och deras tre töser på lunch. På mexrestaurangen Sol.

Det blev en lång lunch där vi skildes åt vid restaurangen vid 16 tiden på eftermiddagen. Så vi hann inte hem för att byta om innan vi skulle möta Jörgen och Ingela och se deras boende och äta middag med dem. Superfint townhouse i ett mysigt område, Ion. Kan mycket väl tänka mig att bo där. Fördrink på deras altan och sedan en promenad i deras område innan grillen tändes. Grillat kött med rödvinssås och gott vin till maten.
Även denna kväll var trevlig med mycket planering och prat om framtida resor under våren. De har ju varit i South Dakota som vi skall till på barnens "spring break" så vi fick en hel del bra tips.

På söndag morgon var det dags att åka till flygplatsen igen för att åka hem till NJ. Men Johan skulle vidare med jobbet till Nashville. Vi kom hem i tid och allt flöt på bra medan Johan hade fått vänta 4 timmar på sitt försenade flyg och sedan åka över Chicago för at komma till Nashville. Anledningen till denna försening var en snöstorm i Chicago. Men men efter mycket och och med kom han fram till Nashville vid 01.00 på natten med sitt bagage.

Lyckad resa med många minnen och många hej då. Får se om vi ses senare i livet!!