söndag 27 januari 2019

Therapy dog team

I går morse åkte jag och Alva och Harry in till stan. Klockan 10.10 am hade vi tid för evaluation av mig och Harry som ett team.
Tror både jag och Harry sovit dåligt natten till lördagen för han var uppe flera gånger och jag bara snurrade i sängen. Tror vi båda två var lite nervösa.
Vi var framme på stället vi skulle vara på typ 40 minuter för tidigt. Men med tanke på all trafik så vet man ju inte hur lång tid det skall ta in till stan och när man har en tid att passa vill man ju hellre vara där för tidigt än för sent.
Tack vare att vi kom dit tidigare fick vi komma in nästan direkt för teamet som skulle vara innan oss vid 09.30 var försenade. Så vi fick deras tid. Perfekt!

Då vi misslyckades på vårt första test för typ tre veckor sedan och då fick bedömningen " not ready" kände vi båda två att vi måste lyckats denna gång.
Harry visade sig vara i toppform och jag smilade och var så positiv jag kunde, så efter alla 13 övningar fick vi ett solklart GODKÄNT.
De tyckte att Harry var en mycket lugn och gosig hund och verkade vara mycket tillfreds om än avvaktande.
De tyckte att vi hade en jättefin ögonkontakt och att han lyssande på mina kommandon.
Var så lycklig efteråt att mitt hjärta nästan svämmade över av stolthet över oss.
Nu är vi ett steg närmare vårt mål!

Kalasfint väder om än lite kallt


Trött med nöjd och stolt!

Väl hemma igen förflöt dagen bra. Några promenader i det fina vädret. Alva var i väg på en fest på kvällen och övernattning hos en kompis. Medan Jakob och jag myste framför tvn och bara tog det lugnt. 

Hade gjort väldens godaste soppa till middag. Kan verkligen rekommendera den. Om ni är nyfikna på att göra den så kommer receptet här.



Till 5-6 personer

2 tsk olja
1/2 huvud strimlad kål ( jag använde savojkål)
6 stjälkar selleri ( skivade i tunna skivor)
1 gul lök ( skuren i mindre bitar)
2 dl frysta ärtor
3-4 dl gröna bönor ( antingen frysta eller färska skurna i 2 cm långa bitar)
3 klyftor pressad vitlök
2 tsk riven färsk ingefära
5 dl kyckling buljong
3 dl strimlad redan tillagad kyckling. Kycklingen kan vara från en grillad kyckling utan skinn eller kyckling bröst
salt, peppar
Citron
Färsk persilja eller koriander 


1. Värm oljan, lägg i kålen, sellerien, löken och bryn 5 min
2. Häll i ärtor, bönor, vitlöken och ingefäran och rör runt och bryn några minuter till
3. Häll över kycklingbuljongen, och lägg i kycklingbitarna och småkoka i 15 min. 
4. Garnera med pressad citron och persiljan eller koriander.

Lycka till och smaklig måltid!

kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar