torsdag 24 januari 2019

Matdonation

Igår var det ju styrelsemöte på SWEA och efter det, tackfest. Under själva tackfesten hölls en föreläsning eller rättare sagt en presentation från en kvinna som är medlem i SWEA NJ. Hon har i över 20 år arbetat med ideella organisationer och sådana organisationer som ger hjälp och stöd till andra. Hon har bl.a varit chef för Childhood här i USA. Mkt spännande att lyssna på.
Men det ger ju en annan dåligt samvete också,  jag kanske inte gör tillräckligt för mina medmänniskor.
Sagt och gjort, i morse kontaktade jag vårt lokal pantry. Rivervale Food pantry och fick höra att för tillfället behövde de frukostmat och soppor. Så när jag lämnat barnen på skolan åkte jag till affären och köpte det som jag fick info om att de behövde. Kanske inte just den sortens mat som jag skulle äta till frukost men många amerikaner äter ju detta.


Flingor, gröt, pannkakssmet, yoghurt, våfflor, sylt, korv, nudlar,
pasta och soppor blev det denna gång.





Känns lite jobbigt att veta att det är lokala människor som har det svårt. Med tanke på att vi bor i ett av USA mest välbärgade områden. Fast samtidigt kanske inte så konstigt. Har du bott här sen urminnes tid och inte vill flytta förstår jag att det är tufft.
Skolorna är ju toppen bra och av väldigt hög klass så många flyttar ju hit till Bergen County bara för att sina barn skall få gå i bra skolor och så snabbt barnen är klara med skolorna så flyttar de, för de har inte råd att bo kvar.

Tänk själva att förutom att du betala en hög skatt så betalar du även från 20.000 dollar och uppåt i fastighetsskatt varje år. Typ minst 180-190.000 svenska kronor och uppåt. För fastigheten vi hyr är skatten över 30.000 dollar. Inte för att vi betalar det men ägarna av huset gör ju det. Så det gäller att spara och lägga undan för i februari/mars skall skatten betalas kontant.

Mycket att fundera på. Hjälps vi bara åt så fixar vi allt!

kram kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar