torsdag 29 januari 2015

Kulturell igen :-)

Då var det dags att vara lite kulturell igen, missade ju alla dessa underbara museum när jag bodde här för 20 år sedan. Undra varför;-)
Kanske inte direkt det jag tänkte på när jag var 20 år och just då tyckte det var trevligare att gå på barer, pubar och diskotek. Visst såg jag en hel del andra sevärdheter då men kanske inte just konstmuseum....

Idag har jag i alla fall mött upp fyra väldigt trevliga SWEA damer, kan man förresten kallas dam när man är sisådär mellan 40 och 50? De är ju inga tanter eller;-) de är ju inga tjejer eller flickor utan kanske rentav kvinnor. Det kanske låter bäst. Så får det bli, jag har idag träffat fyra väldigt trevliga SWEA kvinnor inne på Manhattan.

Ja, jag har nypt mig i armen ännu en gång. Jag bara tog mig in till stan för en liten lunch. Inte vilken liten stad som helst utan en av världens största och häftigaste städer!

Har spenderat förmiddagen på MoMA (Museum of Modern Art) och sett Matisse utställningen, de sista dagarna den utställningen visas är nu i början/mitten av februari så det var nästan men andan i halsen vi tog oss in.
Henri Matisse var en fransk konstnär som levde mellan 1869-1954, är mest känd för sina utklipp i papper. Enkla former i klara färger.
Men det var inte förrän han insjuknat i en sjukdom vid 72 år som han började med att klippa ut dessa mönster, sängliggandes. Innan dess målade han med samma klara och rena färger och drev en konstnärsakademi.
Kan väl tycka att hans konst är vacker i sig men tänker samtidigt att en sådan kan väl jag göra själv...


Ganska cool spegling eller hur?


Nu verkar det som den hemliga fotografen har varit framme igen;-)









Naturligtvis köpte jag med mig några "äkta" Matisse tavlor hem som så småningom skall få pryda våra fina vita väggar hemma i Ellös.

En lärorik förmiddag med lite ny kunskap och alltid roligt att göra upplevelser med någon annan, denna gång dessa fyra kvinnor. Lite samtal om ditt och datt under lunchen och sedan hem igen för att hämta barnen och köra Alva till sin Yoga.

Ännu en dag till ända.....

kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar