söndag 12 augusti 2018

Flygresan tillbaka till New Jersey

Då till resan hem från Göteborg till New Jersey....

Allt gick väldigt smidigt på morgonen. Hade ställt klockan på 05.00 men vaknade redan vid 04.15 och tänkte att det är ingen idé att försöka somna om. Så jag började göra mina saker på min lista, ta ner flaggan, plocka upp tvätten som hängde i källaren, packa ner det sista i väskorna. Barnen vaknade och åt lite snabb frukost och så stängde vi ner huset för denna sommar. Tänkte att det är ju inte några problem om jag glömmer ngt med själva nedstängningen. För det första bor mor och far i samma samhälle, syrran pratade om att de eventuellt skulle åka upp och bo i huset. Svärfar kanske skall dit och fixa med något under hösten och om inte annat kommer Johan hem två veckor i oktober/november.
Så vid 06.09 lämnade vi huset mot Landvetter. Nästan ingen trafik så det var bara att rulla på. Tankade vid Landvetter och lämnade tillbaka bilen utan problem. Allt gick smidigt. Harry lämnades av, väskorna checkades in och flyget från Göteborg till Stockholm gick i tid. So far so good!




När vi väl kom upp till Arlanda och hade tagit oss från inrikes till utrikes terminalen och funnit vår gate så tänkte jag " det är nog bra att jag ser att Harry är på samma plan" ( det hade jag ju kollat i gbg att han var med på planet upp till Stockholm, så jag visste att han var på Arlanda.)
Nästan alla hade nu gått på planet när jag frågade tjejen i disken om min hund var på planet. Hon ringde markpersonalen för att kolla och fick svar att det är ingen hund på. Öhhh! Jag förklarade då för henne att jag och barnen går inte på planet förrän jag vet att min hund är på planet. Förståligt tyckte hon och själva arbetet med att lokalisera Harry började....

Efter X antal samtal hit och dit och frågan om när vi landade på Arlanda (10.40) och planet till Newark skulle gå 12.25. Dvs typ två timmar att föra en hund från ena sidan av Arlanda till andra sidan. Borde inte vara några problem.
Fler samtal, och nu var tjejen irriterad på markpersonalen som inte hittade Harry, irriterad på mig och barnen som vägrade gå på planet ( vi var nu ensamma kvar i gaten) efter mkt om och men får hon info om att Harry är HITTAD, ärligt talat. Hade jag inte frågat hade han antagligen inte varit med på planet.
I alla fall, vi blev tillsagda att gå på planet för nu var hunden på väg. Sist på planet med många ögon och irriterade blickar satte vi oss på våra platser. Frågade en förbipasserande flygvärdinna - "Vill bara försäkra mig om att min hund är på planet". Hon säger att hon skall undersöka saken. Händer inget på en stund sedan säger det pling plong - "Detta är er kapten som talar, anledningen till att vi kommer bli några minuter försenade i starten är att vi försöker boarda en hund. Hmmm Mitt fel? Nä, tror inte det.






I alla fall, en lugn och hyfsad snabb resa över. Allt gick bra. Att gå igenom passkontrollen tog bara 45 minuter på Newark vilket jag och barnen tyckte var vänligt smidigt. Visade passen, tog kort på ansiktet och la fingrarna på plattan, det vanliga. Allt var nu hittills ok tills han frågar mig om något dokument som jag inte hade. I'm Sorry Men jag har inte dokumentet ( har aldrig behövt visa ngt innan. Detta medförde att jag och barnen fick gå in i ett rum med typ bara mexare och gå igenom ett andra passkontroll för att se om vi var här på rätt grunder. Efter mkt om och men hittade de alla uppgifterna med Johan och hans jobb i datorn och vi fick passera. Alva sprang efter Harry, jag och Jakob efter våra väskor.
Allt var med och vi skulle gå igenom själva "agriculture" delen med Harry, hans papper var ok men en av mina väskor blev stoppade pga en korv. Nä, det var ingen korv utan en rulle mandelmassa. Efter noga granskande fick jag med mig korven också!

Allt frid och fröjd. Johan väntade på utsidan. Harry var lika lycklig att se oss som vi var att se honom.




Nu var vi alla fem samlade i samma land igen!!

kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar