måndag 21 maj 2018

Alvas konfirmation

Idag är det Alvas konfirmationsdag, 20 maj 2018.

Dagen började tidigt då klockan var på 06.15. Allt för att vi skulle slippa stressa. En lugn morgon med en lugn frukost var tanken. Blev inte riktigt så, bara nästan...
Halvstressig morgon då alla fyra skulle göra sig i ordning, frukost skulle fixas, hund skulle lämnas av hos Mona, Johan och Jakob skulle lämna av Alva tidigare i kyrkan, jag skulle ha med mig fyra av Alvas amerikanska kompisar i bil nr 2.

Allt gick hyfsat bra tills klockan blev 08.30 då "familjefoton" skulle tas med min kamera med en 10 sekunders inställning. Och jag kände stressen komma för jag fick inte ihop det. Johan fick snabbt rycka ut och ställa in kameran och foton togs om än på typ 15 sekunder...
Jag hoppade in i bilen typ 08.37 och körde som en galning i duggregn och lite dimmigt ner mot vårt gamla hus för att lämna av Harry. Skall påpekas att jag var tvungen att vara tillbaka innan 09.00 då Johan skulle ha min bil till stan. I alla fall, jag passerade en stillastående polisbil på Rivervale rd och tänkte jösses det är nog bäst jag sänker farten, vilket jag gjorde och inget hände. Kom lite senare ikapp en bil som höll på att reta gallfebern på mig, den körde i 25 miles/h istället för 35 som det står på skylten. Vi var ensamma på vägen, god sikt och vägarna var bra. Typiskt pensionär tänkte jag så när han fortsätta och jag skulle svänga in på Westwood av så drog jag på lite. Och visp hade jag en polis i häcken.



Det var tur jag var ensam i bilen för jösses vad grodorna hoppade ur min mun. Detta var ju typ det enda som inte fick hända IDAG. Har liksom inte tid med det. I alla fall, polisen var snäll och förklarade att det gick nog lite snabbt... och ville se registrering och körkort. Jag som typ aldrig har med mig min plånbok om jag inte skall handla insåg att den hade jag ju absolut inte med mig denna gång utan bara nyckeln till bilen och min mobil. Så efter att ha rotat i handskfacket så hittade vi registreringspappret och försäkringen och så fick jag tala om var jag hette. Annika Windt och min adress svarar jag och han går tillbaka till sin bil och skall kolla i systemet.
Nä, där finns ingen Annika Windt. Nä, just det säger jag. Jag heter ju Sara Windt. Polisen tittar på mig och undrar väl om jag är dum i huvudet som inte vet vad jag heter. Jag inser att jag måste nog förklara mig lite och säger att jag är svensk, och att jag har tre namn ( Sara Annika Louise) och att Amerikanerna använder mitt första namn även om mitt tilltalsnamn är Annika. Så Sara Windt säger jag ingen. Och han nickar och är på väg till sin bil när jag kommer på att jag har ju två efternamn och har egentligen ingen aning om hur många namn som står på mitt körkort. Han kommer tillbaka och frågar än en gång vad jag heter. Det kan stå typ Pernberger Windt på körkortet kanske...hmmm. Inser att tiden rullar iväg och jag har absolut inte tid med detta utan säger att det enklaste är nog om jag ringer min man och ber honom fota av mitt körkort och sända via min mobil. Kanske är bäst säger polisen och efter ett samtal med Johan där jag skall förklara varför han behöver fota av mitt körkort och skicka över bums kommer bilden. Polisen blir nöjd och hittar mig i systemet och efter min förklaring om denna morgon och stressen och lämning av hund och snart 4 tjejer stående utanför min dörr som väntar på mig och att vi är på väg till svenska kyrkan i New York för min dotters konfirmation erbjuder han sig att jag inte får någon böter för fortkörningen eller prick i systemet utan bara en böter om att jag inte hade mitt körkort med mig. 180 dollar fattigare!! och jag kan ju faktiskt tycka att jag visade upp mitt körkort dock bara på bild via mobil men ändå. Men men.

Så till själva konfirmationen:

Ungdomarna var jätte duktiga. Alva läste lite olika texter, de spelade teater och hade en talk show. Mycket fin musik bla Den blomster tid nu kommer och du vet väl om att du är värdefull. Känns att sommaren är på G.





Morgonens stress foto med 10 sekundsinställning.


Vår fina Alvis










Pirriga tjejer innan gudstjänsten.




Prästen Joachim Franzén







Emma, Alva och Oskar spelar teater




Emma, Alva och Hanna läser en text

Alva och Emma förbereder nattvarden

Konfirmanderna får sin första nattvard










Kathryn, Victoria, Alva, AnnaBell och Hannah

Avtackning av prästen och hans assistent Frida.

På väg till restaurangen där vi bokat bord













Alltså dessa två!! Alva och bästisen Hannah.
Humle och dumle! Piff och Puff!


Lyckad dag där solen kom fram strax innan vi begav oss iväg på lunchen. Blandade känslor för Alva, tråkigt att skiljas från prästen, Frida och hennes konfirmationskompisar men skönt att slippa plugget och diskussionerna om gud.

kram kram










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar