söndag 11 december 2016

Julfester

Raketvecka som innehållit många härliga promenader med mina olika väninnor. Jag och Kim promenerade uppe vid Nyack beach i onsdags, underbart ställe att bara vara i. I torsdags hjälpte jag till på Alvas skola med "Holiday Boutique" vilket är ett evenemang som PTA anordnar för barnen där de kan köpa julklappar till sina nära och kära till en rimlig peng. Många elever fyndade smycken och smågrejer till sina mammor och syskon och en och annan bra ha grej till sina pappor.

I fredags var jag ute och promenerade med Carolyn runt "Pascack Book County park", också en härligt ställe att promenera i och det är inte långt hemifrån.
På fredagskvällen var Jakob på bio i Westwood med sina kompisar och Alva var på en teater/musikal föreställning där en av hennes kompisar var med och uppträdde. Årets team hade varit "Annie" och de hade varit jätte duktiga sa Alva. Detta innebar att jag fick en "date" med min man. Jippi! Vi valde att åka bort till PJ Finnegan i Westwood. En härlig Irländsk pub där vi varit många gånger förut. Trevlig atmosfär och god mat!

Jakobs bioställe

Min man!

Vår förrätt!

Igår (lördag) skulle Alva iväg på ett Bat Mitzvah party till en av hennes kompisar Gabby. Eller rättare sagt det var själva ceremonin i templet med efterföljande lunch på lördagen och på söndagen är det party. Vilket innebar två olika klänningar....naturligtvis!!


Lördagsklänningen!

Jakob var med Johan och gjorde lite inköp på "lowes" motsvarande Bauhaus medan jag var hemma och gick på Nobelfesten samtidigt som jag bakade och grejade i köket. Snacka om julstämning.


Naturligtvis hade jag brasan tänd!

Visst är hon vacker vår kronprinsessa.

Härlig middagsstämning, önskar jag var där.

Jag gjorde en äggost som skall stå över natten till söndagens julfest!


I år blev det saffransflätor med russin och pärlsocker.
Nästan en hel fläta tog slut till fikat:-)



 På kvällen satt Alva barnvakt för ett yngre syskonpar i ett grannsamhälle medan jag och Johan var inbjudna till våra relativt nyinflyttade grannar Gina och Ryan. ( De flyttade in i somras...)
Ett myller av grannar i från vårt området och deras vänner från Collegetiden och arbetskompisar. Många nya ansikten att hälsa på, dock var det lätt att förklara vilka vi var. ( Svenskarna som bodde på andra sidan av staketet...)
Mycket trevlig kväll som resulterade i mycket god mat ( hälften var kanske hemgjord resten från en restaurang i samhället), mycket gott att dricka ( tur att det var nära hem...hahaha) och en skön julstämning.


Gina och Ryans julgran, visst är den vacker!!

Som alltid var det många som bara hängde i köket
( varför är det alltid så???)

Idag ( söndag) var jag uppe tidigt och stoppade in julskinkan i ugnen. Den skall ju trots allt vara inne några timmar och vi skall över till Unni och Erik och ha lite julmys i eftermiddag. Skall då även ta med mig min äggost!
Alva är iväg på sitt Bat Mitzvah party nr 2, vilket idag betyder party med middag och mycket dans. Skall bli kul att höra hennes kommentarer i kväll när hon kommer hem. Detta partyt innehär att de skall transporteras med buss ca 40 minuter söderut och är inte hemma förrän sent i kväll. 
Hörde mamman säga att de bokat datumet för denna Bat Mitzvah helg för 3 år sedan, deras Bat Mitzvah är ju superviktiga för dem och är nästan lika stort som ett bröllop. Helt otroligt hur mycket tid och pengar de spenderar på dessa fester.

Klänning nr 2!

Alva och Hannah!

Trevlig helg som lätt gjort att jag börjar komma in i den rätta julstämningen även om vi kommer åka till värmen denna jul med....

kram kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar