torsdag 1 december 2016

Japansk mat

Igår var jag på lunch med en svensk vännina, som tidigare bott som utsänd (med hennes mans jobb) i Japan.  Inte nog med det så har hon också påbrå från Korea, så hon kan verkligen det här med asiatiska smaker. Över 4 juli var vi ju hembjuden till dem och hon hade lagat den godaste koreanska maten jag någonsin ätit ( i och för sig första gången jag åt koreansk mat men såååå gott det var).
I alla fall, denna gång var det dags för att äta japansk mat och inte bara sushi eller Misosoppa utan hon tog mig till ett ställe i Fort Lee som kändes väldigt genuint. Om man hade gjort den här leken "finn fem fel" så hade man lätt kunnat göra det i dag. Kan ju säga som så att jag var den enda med ljus hy, blont hår och blå ögon resten var asiater av olika slag. Säkert både kineser, japaner och koreaner.

Jag fick mig en lektion i hur det går till när man äter japanska mat och vad som är vad och vad som är gott. Min väninna fick äran att välja mat till mig. Jag fick varmt te att dricka och till förrätt blev det en gurkrätt med salta smaker, chili, och några frön på. Gott!
Om jag inte minns helt fel så blev det till huvudrätt varm Soba ( dvs brunaktiga nudlar gjorda av bovete som man kan äta kalla eller varma). Jag valde varma i buljong medan min väninna valde kalla som hon doppade i någon slags soya. Till detta fick jag även Donduri som är en varm risrätt med olika ingredienser ovanpå, där valde jag ägg och kyckling.






Till efterrätt åt vi fyllda crêpes i grannrestaurangen. Hit skall jag ta med barnen någon dag, de kommer att älska dem!

Crêpes restaurangen hade visningsexemplar i fönstret.

Min crêpes med jordgubbar och banan, mums!



kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar