tisdag 22 mars 2016

Gudstjänst och Flower Show

På söndagen var det dags för konfirmationsläsning igen. Jag och Camilla körde in Jakob och Per till kyrkan och så gick vi med på gudstjänsten. Det var ju trots allt palmsöndagen och det är ju kul att se Jakob i action. Palmsöndagen är ju Jesu intåg i Jerusalem på en åsna där han hyllades av folket. Folket stod utefter vägen med palmblad och viftade. Prästen och en kollega till han samt en hel del barn hade uppvisning och spelade teater om denna händelse under familjegudstjänsten. Jakob och Pers uppdrag denna gudstjänst var att samla in kollekten, och de gjorde de med bravur.

Svenska kyrkan i New York (bilden lånad från Internet)

Naturligtvis fanns det palmblad denna dag!

Prästen spelar gitarr i bakgrunden




Efter gudstjänsten skulle killarna stanna kvar på sin konfirmationsläsning så jag och syrran tog oss söderut till Soho för lite lunch och för att insupa atmosfären. Det var ganska kallt med solen tittade allt fram lite då och då.

Hade spetsat in oss på att försöka finna en utan Leila Lindholms restaurangtips. Vi valde att gå på "La Esquina". Antingen kan man som Leila nämnt köpa taco genom en lucka eller gå in och sätta sig. På kvällen kan man reservera bord för att äta i källaren ( de tar bara emot reservationer för middagen) eller som vi gjorde sitta uppe i deras lunchrestaurang och äta. Helt gudomliga fisktacos. Hit kommer jag definitivt gå igen!!






Leila´s tips:

La Esquina NYC

Detta ställe är supercoolt, antingen hänger du utanför La Esquina och langar in en fishtaco från luckan som en liten förrätt inför nästa restaurangbesök, eller så går du in i en lönndörr i restaurangen och tar en trappa ner, där serveras grym mexikansk mat som får smaklökarna att dansa marengue.
La Esquina Corner Deli114 Kenmare St
New York, NY 1001
USA 

Mellan Mulberry St & Mott St, SoHo
www.esquinanyc.com

Efter lunchen hade jag spetsat in mig på att ta oss till Macy´s för idag börjar deras "Flower show". Och vilken utställning, helt magnefik!



Min syster!!!



Elden från frihetsgudinnans fackla!


Utställningen skulle visa på de olika delarna i landet, det fanns öken växter, sydväxter, nordöst växter osv. Mycket vackert att se på, kan dock tycka att det var lite trångt då den vanliga försäljningen av varor höll på samtidigt som alla ville se och fota alla växter. 





Åh, dessa hyacinter som Amerika och jag inte enats om att det är en julblomma ;-)






Efter utställningen drog jag mig uppe till kyrkan igen för att hämta killarna medan syrran valde att stanna kvar i stan några timmar till och ta bussen hem. 
Väl hemma med killarna väntade en fika med hembakat som Alva och Johan gjort. Kan dagen sluta på bättre sätt??

Kärleksmums i påsken tecken!



kram kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar