måndag 1 juni 2015

Svensk Morsdag och Åskväder

Denna söndag (igår) var det ju den svenska morsdag. Och eftersom jag är svensk tycker jag absolut att det skulle firas (även om jag firades på den amerikanska morsdagen här för bara några veckor sedan - tyckte då att jag skulle firas för vi bodde ju faktiskt här i USA)
Man får väl inte vara dum ;-), och om inte så tycker jag att jag är värd att firas lite då och då.
Är inte alla mammor värda att firas lite oftare?

Dagen började i alla fall tidigt för Jakob hade en fotbollsmatch (denna morsdag också....) kl 08.00. Och naturligtivs var vi där och tittade både jag, Johan och Alva. Men eftersom de amerikanska barnen i laget inte visst att det var morsdag i Sverige idag så hedrades tyvärr inte mammorna med en vinst denna gång utan laget förlorade med 1-0. Men det gör inget, det var en bra match i alla fall.

Efter matchen var Jakob iväg på ett kalas/poolparty och Alva drog hem till en kompis och hängde hela dagen. Så jag och Johan fick lite egen tid, vilket resulterade i en lugn fika, promenad bort till vår trädgårdshandel för lite blomsterinköp till mig ;-), en trevlig lunch, lite solning på baksidan och en räddning av en "chipmunk" (jordekorre) som trillade i poolen. Den överlevde!

Sen kom då lite regn som blev lite mer regn och sedan hysteriskt med regn. Dock var regnet efterlängtat men det finns ju gränser på hur mkt regn man vill ha.

På de röda stolarna satt jag och Johan bara en timma tidigare...

Lite översvämning vid vårt förråd

Lite översvämning på framsidan av huset mot grannen



Det blev väldigt blött i detta hus i Rivervale

Men efter allt regn och åska kom solen fram en stund....


Vattnet i poolen steg ca 10 cm på bara 1 timma....



På kvällen när barnen var insamlade så blev jag i alla fall utbjuden på lite middag. Vi hade hittat ett trevligt ställe i Norwood.




Naturligtvis var jag bara tvungen att smaka deras Traditional Lamb Shepherd´s Pie, vi var ju ändå på ett irländska ställe. Supergod!


Lammfärs med grönsaker inuti och potatismos på toppen bakat i ugnen

Efter en trevlig middag tog vi oss hem till huset igen och insåg att det under tiden vi varit iväg blivit strömavbrott i huset ( i hela vårt område) vilket gjorde att vi inte kunde öppna garagedörren för den gick på el. Vilket gjorde att vi inte kom in i huset för vi använder inte nyckel utan går ALLTID in genom garaget. Hmmm hur skulle vi lösa detta problem, det regnade fortfarande...

Som tur var hade jag inte låst köksfönstret ovanför diskbänken utan bara stängt det. Så Alva fick klättra in och öppna den riktiga dörren för oss. 
Som sagt det var strömavbrott vilket gjorde att det fanns inget ljus, ingen fläkt funkade, ingen final av "Mästarnas mästare", ingen läsning i böcker. Så det blev till att tända lite ljus och spela lite kort tillsammans vid köksbordet och sedan i säng redan vid 20. Vilket aldrig händer inte ens för barnen. Men så gott vi har sovit i natt, vi hade nog lite sömn att ta igen allihop.


Det fortsätter att regna även idag och skall nog göra det till och från hela veckan så det blir nog shopping och bakning senare.

kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar