tisdag 10 februari 2015

Solen är äntligen här

Jippi, efter att ha känts som månader skiner äntligen solen igen från en nästan klarblå himmel. Jag håller på att bli tokig av all denna snö och kyla, jag är ju svensk men tycker ändå inte om kylan, så är det bara.








Igår lunchade jag med en svensk aupair, hon har snart varit här i ett år. Och hon liksom jag konstaterade att man har så mycket kvar att göra här så tiden får gärna gå lite långsammare. Fick tillbaka många av mina känslor som jag hade för 20 år sedan när jag befann mig i samma situation som henne, känslan av att ta dagen som den kommer och bara göra en massa kul. Inte behöva ta ansvar mer än för sig själv (och barnen/ barnet när man väl jobbar..). Saknar att vara 20 år, känslan om att man har hela livet framför sig och bara skall bestämma sig vilken väg man skall gå. Känslan av att man inte har några rynkor vid ögonen, skrattrynkor:-) och gäddhäng under armarna.

Inte det att jag inte uppskattar att vara 40 år, ha barn och man och en hel hög med erfarenheter utan bara känslan av att få chansen att börja om. Livet går för fort!!!

Till helgen har vi en högtid som firas mer än dubbelt så mycket som i Sverige. Amerikanerna är galna i "Valentine´s day", alla hjärtans dag. Jakob och eleverna på middle school kan köpa rosor till varandra, eller i alla fall till det motsatta könet;-)
De yngre eleverna i Elementary school byter "hjärtgrejer" med varandra, det kan vara godis, pennor, suddgummi osv. 
I affärerna, på radion och på TV kan du ständigt höra och se erbjudanden om tårtor, blommor, smycken, gossedjur och choklad. Alla klädbutiker har skyltat med röda klädesplagg, alla smyckes butiker visar smycken med hjärtan osv.

Alla hjärtans dag tårta!



Jag gör ett konstaterande gällande maten här idag.
Dessa pickles, dessa förbannade gurkor. Jag blir tokig, tror du inte amerikanerna kan peta in en pickles gurka i nästan allt som de serverar. Och jag gillar dem inte, jag kan mycket väl äta vår svenska smörgåsgurkor men dessa smakar inte alla gott, de smakar som vår svenska saltgurka.
T.o.m ungarna här har med dem till skolan som lite snacks....
Och i mataffärerna finns de hyllvis med olika pickles gurkor.




Samma gäller tonfik, finns hyllvis med dem också men där är det helt OK för mig. Jag bara älskar deras tonfiskröra.
Jag har t.o.m gjort röra hemma till barnen som de graderar 8 av 10 poäng, och då är det helt ok.

Recept på superlätt tonfiskröra som är supergott att ha på smörgåsen:

1 burk tonfisk i vatten
1 msk majonäs
salt
peppar
lite gul lök i pyttesmå bitar (en halv lök)
ev lite persilja
ev lite tunt skivad selleri
ev lite senap ( 1 tsk)

Persiljan, sellerin och senapen kan man ta i om man vill men behöver absolut inte.
Lycka till ni som vill prova!!



kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar