tisdag 14 november 2017

Kyrksöndag

I söndags var det dags igen, för en tur in till Manhattan. Både Johan och Jakob valde att stanna hemma medan jag körde in Alva till kyrkan.


På väg upp mot kyrkan


Eftersom det känns meningslöst att åka hem till NJ igen för att senare åka tillbaka och hämta upp henne igen 4 timmar senare så valde jag att först gå med på gudstjänsten och sedan spendera lite tid på MOMA.
Tänker väl att det kan väl inte skada att gå med på gudstjänsten, en fin lokal, trevlig präst och lite sång och musik. Har väl kommit på efter si så där ett antal gudstjänster nu, i och med Jakobs konfirmationsläsning för något år sedan och nu Alvas att det är ett väldigt mycket stå upp och sitt ner hela tiden under en gudstjänst.
Lite smygmotion? Tror väl kanske det hade med att göra med att förr i tiden skulle man inte sitta och sova i kyrkbänken utan för att få folket att hänga med var man tvungen att få den till att röra sig hela tiden. Eller vad vet jag?!?

I alla fall, när gudstjänsten var över promenerade jag upp några gator. Svenska kyrkan ligger ju på 48 st på 5te avenyn, mitt i smeten. Medan MOMA ( The museum of modern Art) ligger mellan 53-54st.
Jag har ju varit där förut på en utställning tillsammans med några kvinnor från SWEA men det var ju några år sedan nu, så jag tänkte att det finns säkert någon ny utställning jag inte sett som kan vara värt att besöka igen.




Jag började på 6te våningen och gick alla våningar neråt markplan. Tog en bra stund för det var väldigt mycket att titta på och många människor...






Vem kommer inte ihåg dessa??

Svenska träskon fanns också med på utställningen


                                          



Matisse 

Van Gogh










Efter några timmar med kulturellt inslag kände jag att jag behövde lite kaffe och något att äta så jag begav mig ut på stan innan jag gick tillbaka till kyrkan för att plocka upp Alva igen.

Och New York var i full gång med att julpynta.... Jag kan väl tycka att de kunde väntat några veckor till.


Granen på Rockefeller Center håller på att sättas upp



Fullt fart med skridskoåkningen på Rockefeller.


Saks på 5te avenyn hade pyntat huset som ett slott ( säkert vackert på kvällen),
som tur är väntar de med sina julskyltningsfönster tills den 21.e november.

 



På väg mot parkeringsgaraget passerade vi en fototagning på 5:te avenyn. De sprang ut mellan rödljusen och posade och tillbaka in till kanten igen så fort det blev grönt ljus.




Allltid är det något!!

kram kram










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar