torsdag 17 december 2015

Pepparkaksbak

I måndags var det avslutningsfest för River Vale police academy 2015. Under nio veckor har över 160 ungdomar i 7th grade och 8th grade samlats för att lära sig olika delar inom polisyrket. De har bl.a. besökt Rivervales polisavdelning, varit i Bergen county Police/Fire academies, har haft föreläsningar om alkohol och dess konsekvenser i trafiken. De har även haft K9 på besök med sina hundar, de har diskuterats datahackning och fått utbildning inom H.I.T team ( high intensity talk).
Så en pompa och ståt avslutning blev det med musik och intygs utdelning.



Andra året Jakob var med, detta år som sergeant!


Vi hade besök på vår altan en kväll. Jag har ju tidigare sagt att det är rena rama djurparken på vår baksida. Ekorrar, jordekorrar, änder, kaniner, fåglar, orm (har bara haft en i poolen), Raccon - tvättbjörn men denna gång var det en possum - pungråtta :-)

Visst är den söt även om den är äcklig....


Måste bara visa ett överpyntat hus, det tillkommer mer grejer på detta hus varje dag....Vissa grejer spelar dessutom musik också... Stackars grannar.





Har idag varit och förnyat mitt körkort så nu får jag köra här t.o.m slutet på august 2017:-)
Så otroligt mycket jobb för en sak som gick på några minuter. Man är ju tvungen att ha bevis ( 6 points) att man är den man är och att man bor där man bor osv. Det är olika poäng för olika saker, typ ett pass inkl ett speciellt papper är värt 4 poäng, sitt social security card är 1 poäng, sitt kreditkort med foto på är 1 poäng, vigselbevis är 3 poäng, osv. Men man kan inte använda alla poäng i samma kategori så det är ett väldigt pusslande och jagande av papper innan man fått ordning på allt. Och jag som tycker att har man en gång gjort detta och fått sitt körkort så borde det vara klart. Men icke som Nicke. I alla fall, jag lyckades och fick mitt uppdaterade körkort!

Ung och vacker som en 20 åring ;-)


Efter besöket för att fixa körkortet var jag på lunch med damerna på Mezza i Westwood, verkligen en av mina favoritrestauranger.  Mycket att prata om som vanligt, denna gång diskuterades julen och hysterin efter julklappar och universitets studier. Inte för att det kommer bli aktuellt för våra barn med intressant att ta del av då man får en inblick i hur allvarligt det är med deras studier redan på låg/mellan och högstadienivå. Lite annorlunda än Sverige. Bara eller dåligt? Det tål att diskuteras.

Alva och jag bakade pepparkakor på eftermiddagen, luktar urgott i vårt kök just nu och visst får man lite extra julkänslor när man känner pepparkaksdoften. Vi drar ju till varmare breddgrader under julen men det är allt mysigt att kunna njuta lite i förväg av julen ändå.







Dessa skall våra namn stå på...




kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar