måndag 16 november 2015

Strömavbrott och cirkus Allan

Det skall kännas att man lever....

Vilken hysterisk vecka med många fina resultat och många aktiviteter dag och kvällstid. Jag har arbetat ideellt på barnen skola vid tre dagar denna vecka. Det har varit det vanliga med att servera mat men också den årliga "book fair". Där barnen får chans att köpa böcker till reducerat pris. Fick själv shoppat tre böcker där som kommer att hjälpa oss på olika sätt, en science bok typ uppslagsbok med många intressanta ämnen som Alva håller på med detta år i skolan. En bok om andra världskriget som antagligen kommer intressera både Jakob och Johan och en kakbok till mig med Amerikanska kakor/efterrätter som följer deras årstider och alla deras högtider. Jag måste ju försöka lära mig lite nytt....

Vi har även varit på återbesök med Alvas rygg som nu är superbra, vi är alla jätte glada inte minst hon. Nu skall vi inte tillbaka förrän i juni nästa år. Och hoppas att hon kommer växa ytterligare några cm tills dess så hennes rygg rätar ut sig perfekt. Hennes Yoga träning gör ju att hon har stärkt sin kropp otroligt, vilka ställningar hon klarar, det är helt imponerande:-)




I onsdags var Johan ledig från jobbet, "Veteran day", vilket betydde att även han kunde följa med till "Parent visiting day" på barnen skola. Måste nog säga att vi blir mer och mer förälskade i detta land. Vilken skolan, vilka resurser, vilket lugn i klassrummen, vilken arbetsglädje, vilken motivation från lärarna. Jag förstår varför Jakob och Alva tycker om skolan här, lärarna är ju faktiskt intresserade av sina ämnen och att lära ut här.  Respekten för lärarna är väldigt hög här vilket naturligtvis gör det mycket lättare för lärarna här än hemma i Sverige. Barnen är drillade redan från tidig ålder om vilka regler som gäller.

I torsdags när jag precis hämtat upp barnen från skolan och skulle köra in i garaget hemma, kom vi inte in. Det hade på 10 minuter hunnit bli strömavbrott, vilket gjorde att vi blev utlåsta. Ja, jag vet att jag är lite korkad som inte har en nyckel till huset och jag får skylla mig själv ( har i dagsläget lagt ut en nyckel på utsidan för nästa gång det blir strömavbrott).
Efter mycket om och men, körningar till och från aktiviteter kors och tvärs med lånade kläder
(eftersom vi inte kom in hemma....) och med väldigt ont i halsen, landade vi hemma inomhus efter att Johan klättrat upp på en stege och in genom barnens badrumsfönster. Det var tur att inga grannar ringde polisen för det såg nog lite misstänksamt ut att han ålade sig in genom ett pyttelitet fönster.
Efter 6 timmar hade vi tillbaka strömmen i huset, det var en transformator som hade exploderat.

Shopping på lite nya affärer på fredagen med en amerikansk väninna som tyckte det var konstigt att jag bott här i över 1 år och inte varit inna på hennes favoritaffärer. Sagt och gjort, spenderade förmiddagen med henne och fick en noga genomgång av tre olika affärer. Kan nog bli lite shopping där i framtiden också!

Svensk/norska vänner här på middag på fredagskvällen samtidigt som Jakob skulle på ett överraskningsparty vilket resulterade i 70 gäster som överraskade en av hans tjejkompisar. Hade tydligen varit ett väldigt lyckat party.

Allting gott, slutet gott!
Vilken vecka!!!

kram kram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar