söndag 21 juli 2019

En sista gång....

Sista veckan i New Jersey var väldigt intensiv. Sista samtalet med Jakobs skola hade vi på måndagen. Han skall ju trots allt vara kvar i Rivervale tills slutet av augusti så vi ville stämma av allt med skolan så allt var ok att han får sitt avgångsbetyg i augusti. Johan var nere i hamnen och lämnade in sin Corvette som naturligtvis också skall fraktas hem till Sverige. Hur den nu skall få plats i vårt garage är en annan femma....

På tisdagen var Harry och klippte sig en sista gång innan hemresan. Så kort som möjligt så jag hinner hitta en hundtrimmare i Sverige helst supernära där vi bor. Jag var och fikade en "sista gång" med min Israeliska väninna Aviva. Många kramar och tårar när vi skildes åt.
På kvällen hade jag och Johan bestämt date med Louise och Pasquale. Våra fina vänner som vi inte har sett så mycket dee senaste året. En härligt middag på en lokal Italiensk restaurang. Vi är i samma situation som dem fast de skall hitta lägenhet inne på Manhattan och vi lägenhet inne i Göteborg :-)

På onsdagen kom Lisa och Lilly förbi en "sista gång". Jag fick en superfin filt som jag alltid kommer att minnas dem med. Vi hade köpt en bakkokbok till dem om svenska kakor och recept fast på engelska. De bakar jämt känns det som, så vi tyckte detta kunde passa dem perfekt.

Jag och Harry mötte upp Wendy och Daryl i skogen för en "sista" hike med hundarna. Klibbigt men skönt att få röra sig när det är så mycket som snurrar i huvudet.

På eftermiddagen var jag och Alva och fixade våra naglar och fötter. Vi båda kände att vi ville spoila oss "en sista gång".
Våra sista grejer hämtades upp av flygfraktsbolaget. Fick .to.m med mig 6 flaskor vin ( återstår att se om de går igenom tullen och att vi återfår dem i Sverige)
Alva mötte upp sin kompis Hailey på kvällen, de gick till Park ridge diner medan jag och Johan mötte upp några av Johans kollegor och fruar på Pearl river roof top.

På torsdagen hämtades hyrmöblerna upp och huset blev med ens väldigt tomt. Jakob flyttade in hos familjen Greco och vi flyttade alla våra väskor över till Marriot hotell i Orangeburg för våra två sista nätter.
På kvällen var vi hembjudna till Mark och Wendy för en drink och en massa kramar. Wendy har som sagt betytt väldigt mycket för mig under mina 5 år i Rivervale. Hon betyder fortfarande väldigt mycket, min andra syster :-)
Francine, Lunas "mamma" ville att jag skulle komma förbi och kramas och låta hundarna säga hejdå först så ett snabbt stop där innan drinken hos Wendy och Mark. Jag fick ett jätte fint skrivet "betyg" på mina år då jag passat Luna och så hade de köpt ett Tiffany halsband till mig med initialerna J.A.H.L på baksidan. Mina fyra bebisar ( Jakob, Alva, Harry och Luna hahaha)

På fredagen mötte Alva upp sina kompisar på Adams bagel i Rivervale för frukost.

Städfirman kom för att städa ur vårt hus för vid kl 16 hade vi slutbesiktning. På kvällen var vi hembjudna på middag till familjen Greco (där Jakob skall bo under sommaren). Dagen till ära var det pizzabakning.

Och goda drinkar...

På lördagen - vår sista dag i USA ( för denna gång) hämtade vi upp Jakob hos Grecos på morgonen och tog med honom till en diner för frukost sen sa vi " see you later" till Jakob och kramade om han och hans familj. Taxin kom och hämtade oss på hotellet vid 13.30 och allt gick väldigt bra och smidigt på flygplatsen. Harry lämnades in och vi begav oss till gaten.

Lugn och skön flygresa hem mot Stockholm där vi skulle hämta ut Harry och ha en 4 timmars väntan på planet till Göteborg. Min fina vän Åsa som bor i närheten av Arlanda kom till flygplatsen för att hålla oss sällskap. Men jösses vad trötta vi var, kroppen var stel, ögonen alldeles sega och grumliga. Efter fyra timmar begav vi oss mot Göteborg och farmor och farfar mötte upp oss på Landvetter för att hjälp oss ta hem allt bagage. 6 stora resväskor, 3 stycken "flygvärdinneväskor", vårt handbagage och så buren och Harry. Väl hemma i Kungälv blev det kaffe och macka innan vi begav oss ut mot Ellös och ner till mina föräldrar för att överraska dem med att vi kom hem ett dygn för tidigt.

I och med detta var nu detta äventyr över och vår nästa resa i livet börjar.
Lägenhetsköp, flytta tonåring till Göteborg för gymnasiet, få hem Jakob från USA i slutet av augusti, fixa med huset och trädgården på Ellös ( som vi mer eller mindre inte gjort någonting med under 5 år). Och så småningom kanske hitta ett jobb till mig....

Skulle vi göra om vårt äventyr - ABSOLUT! Skulle vi åka iväg i morgon om så behövdes - ABSOLUT!
Kommer vi göra det igen? Ja, om tillfälle ges och vi känner oss redo för att lära känna nya miljöer, nya människor, nya kulturer och nya länder. Men just nu känner vi oss bara väldigt nöjda och tillfreds med livet!

kram kram

tisdag 25 juni 2019

Annapolis och Firefly

Alva var iväg på sin första konsert i söndags, Firefly. Detta konsertområde låg typ 3 timmar söderut så vad gör vi inte för hennes skull? Undertiden hon roade sig med sin kompis Hannah och två andra tjejer så besökte jag och Johan Annapolis. Jakob var hemma med Harry och vill inte följa med.

Alva och Hannah

Mkt folk

Som sagt, jag och Johan åkt vidare till Annapolis under tiden. Annapolis var huvudstaden i USA under typ 10 månader mellan 1783-1794. Idag är det seglingsparadiset nr 1 och mest känts för Naval Academy.

State house

Jag och Washington

Vi förevigade oss i statshusets gästbok.

Middag på stan och att bara strosa omkring var riktigt skönt. Inte ofta vi har egen tid utan barn och hund.

Hann även med en tur ut till kusten för att promenera på stranden och känna lite salt och havslukt.

Inget filter. Hav och himmel var helt lila

Efter en mkt lång dag var vi hemma i säng igen vid 02.30. Men vad gör man inte för sina barn....